EET – Jak e-shop napojit
Nejdříve krátká rekapitulace
Koho se EET vlastně týká?
EET se týká těch e-shopů, které svým zákazníkům nabízejí následující platební možnosti:
- Platba hotově při osobním odběru
- Platba dobírkou, pokud nedostáváte od dopravce peníze převodem na bankovní účet
Pokud takovéto možnosti na vašem e-shopu nenabízíte, evidence tržeb se vás nijak netýká.
POZOR: 01.03.2018 proběhly změny v zákonu viz článek ZDE
Video-návod jak EET v administraci nastavit
Jak EET v Eshop-rychle vypadá?
Nastavení EET
Než se pustíte do elektronické evidence, bude potřeba nejdříve modul EET v systému aktivovat. To provedete v nové sekci v menu E-shop -> EET, kde naleznete možnosti nastavení.
Certifikát pro evidenci tržeb a číselné označení provozovny získáte po zaevidování své provozovny v aplikaci EET. K tomu jsme pro vás připravili detailní návod.
Po nastavení všech potřebných informací vám už nic nebrání začít objednávky do EET evidovat.
DIČ pověřeného poplatníka – Zadáváte pouze v případě, že jiný podnikatel nebo firma inkasuje a eviduje tržby za vás
Evidence platby v hotovosti
Po správném nastavení údajů se v nastavení každé objednávky zobrazí možnost evidence do EET.
Po zaevidování bude u objednávky zobrazen odpovídající status.
Spolu s evidencí objednávky bude taktéž vygenerována účtenka, kterou lze zobrazit jako klasický PDF dokument. Na té jsou pak uvedeny všechny potřebné informace a náležitosti, která musí EET účtenka splňovat a kterou musíte zákazníkovi předat.
Možnost evidence bude dostupná u všech objednávek bez ohledu na zvolený způsob platby. (Záleží tedy jen na vás, kterou platbu se rozhodnete, nebo nerozhodnete zaevidovat nad rámec svých zákonných povinností)
Evidence plateb kartou skrze platební bránu
Jak bude tato evidence fungovat? Automaticky.
V případě, že na vašem eshopu využíváte platební bránu ThePay, GoPay nebo ComGate, bude evidence do EET objednávek evidována automaticky u všech způsobů platby, kterými brána disponuje po potvrzení provedení platby skrze platební bránu (přesně dle výkladu upravené metodiky Generálního finančního ředitelství ze dne 3.2.2017).
Evidence tedy bude provedena až poté, co bude platba platební bránou potvrzena.
Výjimka je i u platební brány Paypal, kde je platba kartou kartou evidována již po dokončení objednávky na eshopu před přesměrováním na platební bránu, kde je následně platba realizována.
Storno v EET
Stejně jednoduše, jak lze objednávku evidovat, ji lze i stornovat. Každou evidovanou objednávku lze stornovat skrze zobrazené tlačítko pro storno.
Po provedení storna objednávky bude vytvořena účtenka i pro toto storno.
Samotné storno je v EET řešeno poměrně jednoduše. Stornovaná částka se do EET posílá úplně stejně jako evidovaná tržba, jen s mínusovým znaménkem.
Storno jen části objednávky
Pokud chce zákazník část objednávky vrátit, lze storno provést následujícím způsobem:
1/ Proveďte duplikaci celé objednávky
2/ V duplikované objednávce (dosud neevidované v EET) smažte ty produkty, které zákazník nechce
3/ Stornujte v EET původní objednávku (kde jsou všechny původní položky objednávky)
4/ Zaevidujte v EET duplikovanou = novou objednávku, kde je jen to zboží, které si chce zákazník ponechat
Přehled zaevidovaných objednávek v EET
Po provedení evidence objednávky do EET nebo jejího storna se u ní ve výpisu objednávek zobrazí ikonka, která indikuje její stav – tedy zaevidování nebo stornování.
Pro lepší orientaci mezi objednávkami, které jsou evidované, naleznete v sekci E-shop -> EET taktéž záložku Přehled.
Zde je uveden přehled všech objednávek, které byly pro EET evidovány a jejich status, zda byla evidence úspěšně provedena nebo selhala a proč. Samozřejmě nechybí ani tlačítko pro možnost opětovné evidence v případě chybných pokusů.
Jaké stavy může objednávky při evidenci mít?
Evidováno – Objednávka byla správně v EET zaevidována a v systému byla vystavena účtenka s kódem FIK
Varování – Objednávka byla v EET zaevidována a v systému byla vystavena účtenka s kódem FIK, EET vrátilo varování s konkrétním hlášením
Chyba – Indikuje chybu v nastavení eshopu – v tomto případě není vystavena účtenka. Druhou variantou je obecný problém – v tomto případě je vystavena účtenka ale bez kódu FIK. V přehledu se u transakce vždy zobrazí i detailnější popis chyby, podle kterého je pak potřeba problém řešit.
Probíhá komunikace – Objednávka nebyla prozatím evidována kvůli technickým problémům na straně EET, ale účtenka je vystavena bez kódu FIK. V tomto případě se systém automaticky pokouší každou hodinu s EET spojit a objednávku evidovat.