1. Hlavní stránka
  2. Obsah
  3. Tvorba článku

Tvorba článku

Obsah pro různé sekce se v systému Eshop-rychle tvoří pomocí článků. V administraci e-shopu je pojem článek chápán šířeji, než pouze jako forma textu v běžném významu. Článek je v administraci nástrojem na tvorbu a editaci veškerého textově obrazového obsahu.

Pomocí článků tak můžete vytvořit od stránek s obchodními podmínkami, přes stránku s kontaktními údaji v menu, až po např. klasický blogový článek.

Podrobné členění a popis sekcí, kde lze tvořit články (ve smyslu uživatelského obsahu) naleznete v návodu Kde lze na e-shopu vkládat obsah.

Základní editace

Ať již vytváříte článek pro jakoukoli z obsahových i produktových sekcí, budete využívat textový editor TinyMCE. Pokud nemáte zkušenosti s editací v klasických textových editorech, doporučujeme návod Textový editor TinyMCE, kde naleznete popis každé funkce editoru viz. obrázek níže.

Textový editor
Podrobný návod na všechny dostupné funkce, které budete potřebovat při tvorbě článků naleznete v návodu Textový editor TinyMCE

 

Vytvoření a nastavení článku

Články, pomocí kterých se tvoří obsah e-shopu, lze vytvářet v mnoha sekcích (blog, úvodní strana e-shopu, novinky, patička atd.). Princip vytváření článků je však ve všech sekcích prakticky identický, proto si postup ukážeme na základní sekci pro tvorbu článků v administraci, kterou naleznete v Obsah webu→ Vytvořit článek.

Po vstupu do sekce se již otevře okno na vytvoření nového článku. Zde se edituje veškeré nastavení:

  • body 1,2,3 (na obrázku níže) jsou zřejmé z popisu boxů
  • chcete-li, aby zákazníci mohli článek komentovat, nebo odpovídat aktivujte diskuzi (4), kterou pak můžete sledovat v Obsah webu → Diskuzní příspěvky
  • HTML mód (5) nabízí možnost vkládat javascriptové prvky (Google Mapa, Like button, atd.) nebo pokročilejší uživatelům jakékoli další HTML kódy (např. objekty, které mohou grafici dále ostylovat a vytvořit tak zajímavé grafické prvky)
  • veškerý textový obsah včetně vkládání obrázků, videí, odkazů se provádí v editoru TinyMCE (6)
  • v sekci pokročilé nastavení lze nastavit Title / Description / Vlastní URL (7), které by měly nastavovat jen zkušení uživatelé. Pokud je nenastavíte, systém sám tyto popisy generuje. Doporučujeme však nastavit Popisek stránky a Profilový obrázek pro Facebook (8). Více v článku “Hezké sdílení” stránek e-shopu na Facebooku – Open Graph tagy

Ukázka editace článku

Umístění článku na e-shopu

V sekci Umístit článek do požadované položky struktury menu (9 obr. výše) lze článek umístit do příslušné struktury e-shopu, kde se následně zobrazí.

Článek můžete vložit do sekce Novinky / Volné články / Úvodní strana, které jsou fixní obsahové části e-shopu, nebo do sekcí O nás / Jak nakupovat / Obchodní podmínky / Fotogalerie / Kontakty, které jsou přednastavené sekce textového menu. Ty můžete v Obsah webu → Struktura webu → Textové menu libovolně měnit. Pokud např. z textového menu odstraníte položku O nás viz. obr. níže (4), zmizí také položka ze sekce Umístit článek do požadované položky struktury menu.

Umístění článků na eshopu

Pokud chcete vytvořit nový článek pro Blog, Levý sloupec a Patičku je nutné vstoupit přímo do těchto sekcí.

Speciální typ článků – volné články

Vedle standardních článků určených na tvorbu veřejného obsahu např. pro blog, textové menu, novinky nabízí systém Eshop-rychle také tzv. volné články. Volné články se využívají pro tvorbu specifického typu obsahu, u kterého není žádoucí, aby byl napřímo veřejně přístupný.
Více o využití a nastavení volných článků naleznete v samostatném návodu Volné články.

Řazení článků

Při tvorbě obsahu je nezbytné porozumět také dvěma principům řazení článků a obsahu.

1.Řazení do samostatných článků – při tvorbě článků pro Blog, Novinky a sekci Volné články se články řadí pod sebe/nad sebe (dle nastavení) standardně do jednotlivých samostatných článků.

ŘAZENÍ ČLÁNKŮ POD SEBE
Ukázka řazení obsahu do samostatných článků (1,2,3) na blogu.

2.Řazení článků do společného obsahu – při vytváření článků pro úvodní stranu e-shopu, levý sloupec a textové menu nedochází k vytvoření oddělených článků, ale pouze k jednomu, který sdružuje obsah do jednoho společného článku. To je užitečné například pro položku menu kontakty, kde se vkládají textové informace, mapa a kontaktní formulář viz. obrázek, nebo když chcete například doprostřed stránky vložit fotogalerii.

Řazení článků do společného obsahu
Ukázka řazení článků do společného obsahu. Články 1-3, které jsou vytvořené a editovatelné samostatně, však tvoří jeden společný obsah (4).

Bude se vám hodit – užitečné funkce

Abychom vám při tvorbě obsahu usnadnili první krůčky, připravili jsme přehled nejčastěji využívaných funkcí při tvorbě článků. Pamatujte také, že tvorba obsahu pro online svět má svá specifika a technické odlišnosti, se kterými je dobré se hned v úvodu spřátelit.

Formátování článků

Způsob čtení článků v online prostředí je velmi odlišný od čtení klasických tištěných médií. Online text se často jen tzv. skenuje tzn., že čtenář rychle prochází nadpisy, odstavce a obrázky. Nezapomínejte proto vaše články více členit do odstavců, používat více nadpisů, citací, doplňovat o obrázky, infografiky apod. Do článku 9 tipů, jak napsat článek, který lidé a vyhledávače milují pro vás specialista na zvyšování výkonu e-shopů Lukáš Dubina shrnul pár užitečných rad.

Vytváření odkazů

Snad žádný online článek se neobejde bez odkazů, ať už na jiné články, či rovnou na produkty ve vašem e-shopu, pokud se jedná např. o recenzi výrobku. Jak vytvořit obrázkový nebo textový odkaz se dozvíte v návodu Vložit a upravit odkaz.

Jak vkládat a používat obrázky

Rovněž obrázky jsou téměř vždy nedílnou součástí článků. Jak vkládat obrázky se dozvíte v návodu Vložit obrázek.

Při vkládání obrázků ať už produktových, či jen doprovodných v článcích dochází k častým chybám. V článku Zrychlete svůj eshop – optimalizujte obrázky! jsme pro vás shrnuli doporučení, jak s obrázky pracovat.

Vytváření galerií

Systém Eshop-rychle vám zdarma nabízí také nástroj na vytváření jednoduchých obrázkových galerií. Na helpdesku v sekci obsah naleznete návod na tvorbu galerií.

Pokud používáte větší množství fotografií a videí a potřebujete vytvářet složitější galerie, lze využít externí nástroje. V článku Jak obohatit vlastní obsah e-shopu o moderní foto a video galerie? se dozvíte, jaký je ten nej.

Vkládání videí

Videa z YouTube jsou, stejně jako obrázky, častým zpestřením obsahu e-shopů. V návodu Vložení videa z YouTube naleznete rady, jak na to.

Kotva v textu

Při psaní rozsáhlejších článků a pro lepší přehlednost a orientaci v textu je velmi užitečná funkce kotva. Na pozici kurzoru se vloží „záložka-kotva“ se zvoleným jménem, na kterou je možné odkazovat a tedy přímo automaticky přeskočit. V odkazu naleznete návod na vytvoření kotvy.

Vložení souboru ke stažení

Velmi často je zapotřebí zákazníkům nabídnout např. specifikace produktu v pdf formátu ke stažení, nebo tištěný katalog, obchodní podmínky apod. Nahrávat můžete soubory ke stažení do velikosti 5 MB. Jak vložit souborů ke stažení?

Vkládání zdrojového kódu

Občas je do článku potřeba vložit externí prvek např. přes JavaScript, či HTML. Více o vkládání zdrojového kódu a práci s HTML módem naleznete v návodu na textový editor.

Formuláře

Potřebujete na váš e-shop vložit formulář, aby vás zákazníci mohli snadno kontaktovat? V návodu Vlastní formuláře uvidíte, že je to snadné, včetně vložení ochrany proti spamu tzv. CAPTCHA.

Vkládání map z Mapy.cz a Google maps

Váš e-shop, či provozovna by měly být snadno dohledatelné. Usnadnit cestu k vám můžete pomocí vložení mapy jak z Google maps, tak z Mapy.cz. Pro obě služby naleznete samostatné návody.
Vložení mapy z Mapy.cz
Vložení mapy z Google Maps

Pomohl Vám tento návod? Ano Ne