1. Hlavní stránka
  2. Obsah
  3. Blog – nastavení a tvorba obsahu

Blog – nastavení a tvorba obsahu

Šablony nové generace nabízí atraktivní vertikální i horizontální zobrazení sekce blogu (viz. obrázek). Modul blogu, který máte k dispozici zdarma v tarifech Startup a Business (v nižších tarifech za příplatek), vám nabízí příležitost, jak zlepšit a udržovat pozici vašeho e-shopu ve vyhledávání pomocí obsahového marketingu a zvyšovat kredibilitu e-shopu a vás, jako odborníka/ce v daném oboru a u vašich zákazníků.

Pokud jste v oblasti obsahového marketingu, psaní článků a využití blogu začátečníci, mrkněte na náš seriál Jak na obsahový marketing e-shopu.

Zobrazení blogu

Na šablonách nové generace 4.0 (např. New York) si můžete zvolit zobrazení blogu hned na několika místech e-shopu. Blog může být dostupný:

  • z hlavního textovém menu (1)
  • v levém sloupci e-shopu (2) – pomocí checkboxu aktivovat sloupcový blok
  • v atraktivní velké sekci pod výpisem produktů (3) – pomocí aktivovat řádkový blok
  • či jako ručně vytvořený odkaz v patičce (4).
Ukázka rozvržení blogu na šabloně New York
Ukázka zobrazení blogových prvků na Eshop-rychle (šablona New York)

Zobrazení nastavíte v administraci sekce Obsah webu → Blog → Nastavení → Bloky pro výpis článků (obr. níže šipka 6). Dále zde můžete nastavit, zda-li chcete zobrazovat náhledové obrázky jednotlivých článků a kolik článků chcete ve výpisu zobrazit.

Náš tip: Chcete-li se rychle zorientovat v širokých možnostech zobrazení všech prvků e-shopu na úvodní straně, kategoriích produktů i detailu produktu, doporučujeme návod Základní rozmístění prvků na e-shopu

Aktivace blogu

Pokud modul blog nemáte aktivován a sekci blog tudíž nevidíte, aktivujte jej v administraci Obsah webu → Blog → Nastavení → Aktivovat blog (1 obr. níže). Pamatujte, že pokud na blogu v sekci Obsah nemáte vytvořen žádný článek, sekce blog se nezobrazí ani v případě, že je aktivován.

Doporučené návody: Pokud jste ještě netvořili žádný článek ani nepoužívali editor, doporučujeme návody Tvorba článků a Práce s textovým editorem TinyMCE

Aktivace a zobrazení blogu

Nastavení a úvodní text blogu

Dále můžete pro blog nastavit vlastní název, url adresu nebo nastavit počet článků na jedné stránce (3 obr. výše).

Pro celou sekci blogu můžete vytvořit také úvodní text (4 obr. výše), který lze na hlavní stránce blogu umístit před příspěvky. V této sekci můžete nejen zákazníky lépe nalákat a stručně seznámit s obsahem a strukturou blogu, ale také přímo odkázat na požadované sekce či vyzvat k odběru novinek atd. (viz ukázka níže).

Změny v nastavení nezapomeňte vždy uložit.

Popis sekce blog

Kategorie blogu

Blogové články můžete sdružovat do kategorií a pokud zákazník klikne na tlačítko kategorie např. kutilství (viz. níže), zobrazí se výpis všech článků zařazených do příslušné kategorie. Lze tvořit jednoúrovňovou stromovou strukturu kategorií, do které lze následně články řadit.

Kategorie blogu

Novou kategorii vytvoříte v administraci Obsah webu → Blog → Kategorie pomocí tlačítka Přidat kategorii. V nastavení kategorie pak nastavte název (1), pořadí zobrazení (2) a poutavý popis dané kategorie (3). Dále pak doporučujeme nastavit výše zmiňované Open Graph tagy (4) pro sdílení článků na Facebooku. Patříte-li mezi zkušenější uživatele, můžete nastavit Pokročilé nastavení (5), kde nastavujete Description, Title a Klíčová slova k indexaci ve vyhledávačích. V případě, že pole (5) ponecháte nevyplněné systém vygeneruje popisy automaticky.

Nastavení kategorií blogu

Sdílení obsahu blogu na sociálních sítích

V nastavení blogu i jednotlivých článků doporučujeme nastavit také tzv. Facebook Open Graph tagy (5), které slouží k správnému sdílení na Facebooku. Pomocí Open Graph tagu nastavíte požadovaný náhledový obrázek a text pro sdílení viz obr. níže. Na blogu jsme pro vás popsali, jak nastavit a využít možnosti Facebook Open Graph tagu a docílit tak “hezkého sdílení” stránek e-shopu na Facebooku.

Ukázka nastavení tzv. Facebook Open Graph

Vytváření obsahu pro blog

Základem každého blogu jsou poutavé články. Pár užitečných rad, které vám pomohou s tvorbou blogu, jsme pro vás shrnuli v seriálu Copywriting pro e-shopy.

Pokud ještě nemáte dostatek zkušeností s tvorbou článků a používáním textového editoru, nahlédněte do seznamu užitečných funkcí pro tvorbu článků.

Nový článek vytvoříte v sekci Obsah webu → Blog → Obsah tlačítkem Vytvořit článek. 

Vytvoření článku na blog

Po vstupu do editačního okna můžete editovat veškeré nastavení:

  • Body 1,2,3 (na obrázku níže) jsou zřejmé z popisu boxů. Pamatujte, že pokud bude v nastavení data nastaveno následující datum nebo již datum vypršelo, článek se zobrazovat nebude. Pokud se tedy článek nezobrazuje, doporučujeme zkontrolovat datum publikace.
  • Chcete-li, aby zákazníci mohli článek komentovat nebo odpovídat, aktivujte diskuzi (4), kterou pak můžete sledovat a spravovat v Obsah webu → Diskuzní příspěvky.
  • Ke každému článku lze přiřazovat náhledové obrázky (5) buď z interní galerie e-shopu, nebo z vašeho počítače.
  • Důležitou součástí struktury blogu jsou nejen kategorie, ale také štítky (6), které umožňují upřesnit jeho kategorizaci nebo téma, pomocí kterého uživatel následně dohledá další články, které se na toto téma na blogu nacházejí. Jednotlivé štítky v boxu oddělujte pomocí čárky. Systém je následně zobrazí v detailu článku pod jeho obsahem jako aktivní odkazy. V případě, že uživatel na štítek klikne, budou mu vyfiltrovány další články blogu, který tento štítek také obsahují.
  • V sekci pokročilé nastavení lze nastavit Title / Description / Vlastní URL (7), které by měly nastavovat jen zkušení uživatelé. Doporučujeme však nastavit Popisek stránky a Profilový obrázek pro Facebook viz. návod výše.
  • Úvodní text článku (8) napište stručně a především poutavě, jeho smyslel je především přilákat k četbě celého článku.
  • veškerý textový obsah včetně vkládání obrázků, videí, odkazů se provádí v editoru TinyMCE (9).
  • Nezapomeňte vždy uložit (10).

Editace blogového článku

Rady a tipy

Při tvorbě článků ať již pro blog, nebo i ostatní sekce e-shopu, se vám budou hodit některé dovednosti jako např. práce s textovým editorem a především dodržování pravidel správného formátování textu (nutné pro vyhledávače), vkládání obrázků ve vhodném rozlišení, videí, galerií, odkazů, či souborů pro stažení apod.

Doporučujeme proto si projít také návody Tvorba článků Práce s textovým editorem TinyMCE, Zrychlete svůj eshop – optimalizujte obrázky!Jak obohatit vlastní obsah e-shopu o moderní foto a video galerie?.

Doporučení
Při tvorbě blogu pamatujte, že kvalita by měla vítězit nad kvantitou. Je lepší mít na blogu 4 články, které mají vysokou čtenost a počet sdílení, než nespočet obsahu, který nikoho neosloví. Aktivně proto hledejte témata, která vaše zákazníky zajímají a ať už se jedná o rady, testy výrobků, zajímavosti z oboru, novinky, či střípky ze zákulisí vašeho podnikání, snažte se obsah tvořit atraktivně a originálně, nikoli jen jako kopii obsahu od konkurence byť i úspěšné.

Odlišnosti zobrazení blogu na šablonách starší generace

Zatímco šablony nové generace nabízí hned několik možností zobrazení blogu (viz. výše), šablony starší umožňují přístup k blogu pouze v hlavním textovém menu, či z ručně vytvořeného odkazu v patičce. Při zvolené šabloně generace 3.0 proto některé možnosti nastavení nebudou v administraci k dispozici. Pokud proto uvažujete o změně šablony, více informací naleznete v návodu Přechod ze starších šablon na šablonu verze 4.0.

Blog na šabloně Porto
Ukázka zobrazení blogu v hlavním textovém menu na šabloně 3.0 Porto

Pomohl Vám tento návod? Ano 7 Ne 2