1. Hlavní stránka
  2. Dopravy a platby
  3. Rozcestník návodů na dopravy a platby

Rozcestník návodů na dopravy a platby

Poštovné v sobě zahrnuje proces od zvolení dopravce, výběru platební metody až po uhrazení objednávky. V naší terminologii poštovné zahrnuje nastavení způsobů dopravy a platebních metod a je klíčovou fází dokončení nákupu.

Poštovné představuje obsáhlou problematiku a v administraci e-shopu nabízí široké možnosti nastavení, proto jsme pro usnadnění orientace v celé řadě návodů a dílčích okruhů připravili rozcestník nejdůležitějších témat s odkazy na příslušné návody.

  1. Nabídka dopravních a platebních metod
  2. Jak propojit platby na specifické dopravy 
  3. Nastavení poštovného podle ceny, hmotnosti nebo kombinace ceny i hmotnosti zásilky
  4. Doprava zdarma a odpočet dopravy zdarma
  5. Podporované způsoby dopravy
  6. Přímé napojení na dopravce
  7. Manuální export objednávek
  8. Hromadné napojení na více dopravců pomocí Balíkobotu
  9. Vlastní způsoby dopravy
  10. Podporované platební metody
  11. Vlastní způsoby plateb

Zobrazení způsobů doprav a plateb na e-shopu

Součástí druhého kroku objednávkového procesu (1) je výběr způsobu dopravy (2) a platby (3). Dle provedených nastavení v administraci se zákazníkům zobrazuje nabídka aktivovaných dopravců a platebních metod.

U způsobů doprav i plateb můžete editovat popisné texty, ikonky, ceny, pořadí, či přiřazení konkrétních dopravců např. dle ceny zásilky a hmotnosti, vytvářet vlastní dopravy a platby. Někteří dopravci nabízí také přímá napojení pro zjednodušenou expedici.

Ukázka druhého kroku objednávkového procesu, kde si zákazníci volí způsob dopravy a platby na šabloně Milano

 

Nabídka dopravních a platebních metod

Systém již v továrním nastavení obsahuje několik aktivovaných a přednastavených nejčastěji využívaných způsobů dopravy (Česká pošta, Zásilkovna, Osobní odběr, PPL) a platebních metod (Platba dobírkou, Hotově na pobočce, Platba předem na účet). Vy můžete tyto způsoby editovat, ale také aktivovat i další z velkého množství implementovaných způsobů, které jsou v továrním nastavení ponechány neaktivní (např. Geis, Uloženka, DPD, DHL, GLS atd.

Pamatujte, že zákazníci dnes vyžadují široký výběr a tak jim nabídněte dostatečný počet různých dopravců a platebních metod za různé ceny.

Kde editovat

Doprava Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Nastavení
Platby Eshop→Poštovné→Způsob platby→Nastavení

Podrobné návody

Způsoby platby
Způsoby dopravy

Jak propojit platby na specifické dopravy

Pokud by ke každému způsobu dopravy nebyl přiřazen způsob platby, zákazník by nemohl nákup dokončit, protože by neměl jak zásilku uhradit. Propojení způsobů dopravy a plateb lze ponechat buď na systému automaticky, nebo provádět vždy manuálně. Nepropojení dopravy a plateb bývá častou chybou, která se následně projeví tak, že v košíku se neobjeví platební možnosti a nelze dokončit objednávku.

Kde editovat

Aktivovat automatické propojování všech způsoby doprav s platbami a naopak můžete v Eshop→Nastavení eshopu→Zákl. nastavení

Podrobné návody

Propojení doprav a plateb v košíku

Před spuštěním e-shopu si nezapomeňte otestovat správné nastavení a průchodnost objednávkového procesu. Nastavení objednávkového procesu, Otestování objednávkového procesu.

Nastavení poštovného podle ceny, hmotnosti nebo kombinace ceny i hmotnosti zásilky

Často je zapotřebí, aby systém automaticky určoval poštovné na základě ceny objednávky, nebo její hmotnosti, nebo dokonce na základě obou těchto parametrů. To vše můžete nastavit pomocí tzv. limitů. Limitů můžete vytvořit libovolný počet a tak lze škálovat mnoho velikostí objednávek. Např. do 1000 Kč poštovné za 110 Kč, do 2000 Kč za 79 Kč a nad 5000 Kč třeba poštovné zdarma, dle ceny přiřazovat konkrétní dopravce apod.

Kde editovat

Cenové limity můžete vytvářet u každé dopravy individuálně v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Nastavení sekce editace limitů.

Podrobné návody

Jak zadat poštovné podle hmotnosti i podle ceny objednávky?

Tímto způsobem lze od určité hodnoty nastavit i dopravu zdarma. Doprava zdarma a odpočet dopravy zdarma představuje široké téma, proto jsme pro vás připravili samostatný návod viz níže.

Doprava zdarma a odpočet dopravy zdarma 

Systém Eshop-rychle nabízí v rámci funkce doprava zdarma také doplňkovou funkci Odpočet dopravy zdarma. Odpočet dopravy zdarma tvoří v e-shopařské praxi spolu s dopravou zdarma ucelený nástroj, který na jedné straně pomáhá objednávku dokončit a současně zvýšit její hodnotu. Doprava zdarma může být přiřazena:

  1. Automaticky – pomocí cenových limitů
  2. Automaticky – pomocí hmotnostních limitů
  3. Automaticky kombinací – pomocí cenových a hmotnostních limitů
  4. Manuálně – u jednotlivých produktů pomocí štítků

Kde editovat

Obecné nastavení dopravy zdarma v Eshop→Poštovné→Doprava zdarma, následně u požadované konkrétní dopravy Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Nastavení sekce doprava zdarma a limity.

Podrobné návody

Podporované způsoby dopravy

V administraci Eshop→Poštovné→Způsob dopravy naleznete celou řadu implementovaných dopravních metod. Některé z nich jsou ukázkově přednastaveny a aktivovány. Takto aktivované se již v základním nastavení zobrazují na e-shopu v druhém kroku objednávkového procesu. Vybrat ale můžete i z celé řady prozatím neaktivních, nicméně podporovaných způsobů doprav, nebo také vytvářet své vlastní viz. níže.

Česká pošta


V administraci naleznete přednastaveno několik způsobů dodání s Českou poštou (Česká pošta – Balík do ruky, Česká pošta – Balík na poštu apod.). Pro urychlení komunikace s Českou poštou je možné využít také tzv. online podání.

 

Editovat v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Česká pošta→Nastavení

Podrobné návody: Online Podání – Česká pošta

PPL

PPL CZ s.r.o. patří mezi nejvýznamnější přepravce zásilek na českém trhu se specializací na vnitrostátní balíkovou přepravu až do 3 000 kg. Na přepravu balíků do Evropy využívá partnerskou společnost DHL. PPL nabízí také rozsáhlou síť PPL parcel shopů.

Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→PPL→Nastavení

Podrobné návody: Přímé napojení na PPL

Zásilkovna

Zásilkovna patří mezi jeden z nejoblíbenějších dopravních způsobů v ČR a na Slovensku. Nabízí více než 3000 výdejních a podacích míst v Česku, Slovensku, Maďarsku a Rumunsku. V ČR je ve všech městech nad 5 tis. obyvatel. Registrace je velmi jednoduchá a rychlá. Systém Eshop-rychle nabízí oddělené moduly pro CZ a SK trhy.

Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Zásilkovna→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku Zásilkovna, kterou pomocí posuvníku aktivujte.

Více info o službě: Zásilkovna 

Napojení: Registrace do Zásilkovny

Uloženka 

Uloženka nabízí vlastní síť podacích a výdejních poboček v rámci České a Slovenské republiky. Kromě dopravy a výdeje zásilek na výdejní místa Uloženky nabízí také podání na partnerská výdejní místa České pošty, Slovenské pošty, DPD ČR a SK, apod. Na Uloženku systém Eshop-rychle nabízí také tzv. přímé napojení viz. níže.

Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Uloženka→Nastavení

Podrobné návody: Uloženka , Nastavení poboček a cen, Ceny poboček

InTime

InTime nabízí vnitrostátní i mezinárodní přepravu zásilek ve velikostech S(do 10 Kg), M(10-30 Kg) a L(30-50 Kg) a 95% doručení do druhého dne. Využívá jak vlastní výdejní místa, tak rovněž výdejní místa Uloženky. Na InTime systém Eshop-rychle nabízí také tzv. přímé napojení viz. níže.

Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Intime→Nastavení

Podrobné návody: In Time doprava

DPD

DPD je oblíbený přední poskytovatel přepravních služeb v ČR i Evropě s širokou nabídkou také doprovodných služeb, jako např. zabezpečené předání, ověřené předání 18+ apod. Nabízí doručení zásilek domů, do firem nebo do stále se rozšiřující sítě odběrných míst, kterých má DPD 1250 a kde lze balík uložit až 7 kalendářních dní.

Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→DPD→Nastavení

Podrobné návody: DPD ParcelShop 

Geis Parcel a Geis Cargo

Implementovány jsou Geis Parcel pro balíkovou přepravu do 50kg, i Geis Cargo pro paletovou přepravu pro těžší a objemnější zásilky až do souhrnné hmotnosti 2,5t. Služby jsou oddělené, je tedy možné využívat pouze jednu z nich. Součástí služby Geis Parcel je také možnost odeslat balík až do hmotnosti 15kg na Geis Point – tedy na jedno z více než 450 výdejních míst v České Republice. Na Geis systém Eshop-rychle nabízí také tzv. přímé napojení viz. níže.

Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Geis→Nastavení

Podrobné návody: Doprava Geis Parcel a Geis Cargo

DHL

Společnost DHL je největší logistickou korporací světa působící více než 220 zemí. Zabývá se přepravu nejen běžného zboží, ale také nadměrných zásilek pro strojírenství, průmysl nebo i chemický sektor, který je běžně problematické doručit.

Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→DHL→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku s DHL, kterou pomocí posuvníku aktivujte.

Více informací o napojení na DHL: Poptat nabídku DHL

GLS CZ a SK

GLS se specializuje na balíkovou přepravu a doručení zásilek v celé České republice do 24 hodin a do všech zemích v Evropě do 24 až 96 hodin. Sledování zásilky, nízká míra poškození a atraktivní poměr cena-výkon. GLS nabízí také rozsáhlou síť tzv. ParcelShopů.

Editace v  Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→GLS→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku s GLS, kterou pomocí posuvníku aktivujte.

Více informací o napojení na DHL: Poptat nabídku GLS

TOPTRANS

TopTrans dokáže doručit široké spektrum zásilek bez váhového a rozměrového omezení. Překládku zásilek zajištují ruční manipulací, bez použití válečkových drah. TopTrans umožňuje přepravu také nebezpečného zboží, které je dle mezinárodní dohody ADR přepravováno za určitých podmínek.

Editace v  Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Toptrans→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku s toptrans, kterou pomocí posuvníku aktivujte.

Pro napojení kontaktaktujte středisko dle vaší lokality: Střediska TopTrans

Pošta bez hranic

S Poštou bez hranic můžete zasílat do ČR, Slovenska, Polska, Německa, Rakouska, Maďarska, Itálie, Francie, Velké Británie, Slovinska, Chorvatska, Rumunska, ale i dalších států Evropské únie. Společnost nabízí také tzv fulfillment. Do online systému Pošty bez hranic stačí zadat elektronicky adresu zákazníka a Pošta bez hranic ihned zásilku expeduje cílovému adresátovi.

Editace v  Eshop→Poštovné→Pošta bez hranic
Podrobné návody: Pošta bez hranic

Přímé napojení na dopravce


Na vybrané dopravce nabízí systém Eshop-rychle přímé napojení také přes tzv. API rozhraní, které umožňuje automatický export dat z objednávek do systémů dopravců. V případě přímého napojení stačí poté vybrat požadované objednávky a pomocí jednoho kliknutí odeslat příslušnému dopravci včetně veškerých nutných informací, což pomáhá výrazně zefektivnit celý expediční proces. Přímé napojení na dopravce probíhá obvykle pomocí tzv. API klíčů,Customer ID apod., které vám sdělí každý dopravce individuálně na vyžádání.

Kteří dopravci mají přímé napojení

Náš tip: Vedle přímého napojení na individuální dopravce, které musíte nastavovat samostatně, lze využít také zpoplatněnou externí službu Balíkobot, která vás prostřednictvím jedné aplikace spojí s většinou dopravců. Více info viz níže Balíkobot

Podrobné návody: Přímé napojení na PPL

Manuální export objednávek 

Manuální expediční proces lze v systému Eshop-rychle zefektivnit nejen pomocí přímého napojení viz. výše, ale také pomocí exportu objednávek do tzv. CSV/XML souboru a následným ručním nahráním k příslušnému dopravci.

  • Export provedete v  Eshop→Objednávky→Objednávky. Vyberte požadované objednávky (můžete si pomoci filtrací konkrétního dopravce pomocí vyhledávacího pole Způsob dopravy), označte v zaškrtávacím poli a najeďte na symbol ozubeného kola. Z nabídky vyberte pro jakého dopravce chcete provést export. Systém vygeneruje soubor v příslušné technické podobě dle specifikací daného dopravce. Tento soubor můžete následně použít v aplikaci danného dopravce a hromadně tak imporotovat všechny požadované zásilky.
  • Česká pošta – V případě České Pošty se nejedná o jakousi kombinaci manuálního a přímého napojení. Pomocí záložky  Eshop→Poštovné→Česká pošta podání online tak lze zefektivnit proces expedice také při spolupráci s Českou poštou.

Více info v návodu: Online podání – Česká pošta

Hromadné napojení na více dopravců pomocí Balíkobotu

V systému Eshop-rychle můžete využít také modul externí služby Balíkobot, která vám nabízí přímé datové napojení na nejznámější dopravce (DPD, Česká pošta, PPL, Geis, InTime, Uloženka, Zásilkovna, Toptrans, GLS atd.). Služeb přepravních společností tak můžete využívat skrze registraci do jednoho (externě zpoplatněného) systému, který je s Eshop-rychle přímo integrován. Náročná expediční činnost se tak může omezit pouze na tisk štítků přímo z administrace e-shopu a kontrolu automatického soupisu k podání přepravci.

Kde editovat

Modul Balíkobotu pro hromadné napojení můžete editovat v Eshop→Poštovné→Balíkobot

Podrobné návody

Vlastní způsoby dopravy

Mohou však nastat situace, kdy je nutné vytvořit specifické způsoby doprav. I pro takové případy má systém Eshop-rychle řešení. Kromě výše popsaných způsobů, které naleznete již implementované v systému, můžete vytvořit vlastní dopravy.

Kde editovat

Vlastní dopravy a platby můžete přidávat v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Přidat nový způsob dopravy respektive Eshop→Poštovné→Způsob platby→Přidat nový způsob platby.

Vlastní vytvořené nesystémové způsoby doprav mají určitá specifika, např. nelze přidávat tzv. limity (což lze ale nahradit vytvořením více stejných těchto dopravních metod, jen s různými limity). Více info v samostatných návodech.

Podrobné návody

Podporované platební metody

V administraci Eshop→Poštovné→Způsob platby naleznete také širokou nabídku platebních metod od klasických způsobů, jako je např. dobírka, nebo převod předem na účet, ale i moderní formy online plateb pomocí platebních bran, splátkových systémů, či tzv. odložených plateb. Stejně jako u způsobů dopravy i u plateb platí, že zákazníci preferují možnost výběru. Nabídněte proto na vašem e-shopu i dostatečnou bohatou paletu platebních metod.

Dobírka

Ačkoli klasická dobírka, čili platba při převzetí zásilky od dopravce, u mladší generace zákazníků pozvolna ustupuje z módy, u konzervativnější části zákazníků je stále oblíbená a měla by proto být součástí nabídky platebních způsobů většiny e-shopů. V administraci najdete již námi přednastavenou dobírku.

Kde editovat 

Nastavení dobírky můžete editovat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Platba dobírkou→Nastavení

Podrobné návody

Platba předem na účet

Rovněž platba předem na účet patří mezi starší způsoby plateb, dnes však stále využívané např. při obchodování v B2B sektoru apod. V administraci najdete již námi přednastavenou platbu předem na účet.

Kde editovat 

Nastavení platby předem na účet můžete editovat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Platba předem na účet→Nastavení

Podrobné návody

Platba hotově na pobočce

Pokud s e-shopem provozujete také kamennou provozovnu, bude se vám hodit využívat také Platbu hotově u vás na pobočce. V administraci naleznete již námi přednastavenou platbu na pobočce.

Kde editovat 

Nastavení platby hotově na pobočce můžete editovat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Hotově na pobočce→Nastavení. Při placení hotově na pobočce se vám bude hodit také propojit pokladní systém, který Eshop-rychle také nabízí.

Podrobné návody

Online platby

K nejrozšířenější formě placení ve světě e-commerce patří bezesporu online platby. Nemusíte se však obávat. Nečeká vás složitá technická ani byrokratická implementace mnoha bankovních institucí a jejich platebních systémů. Tuto práci za vás udělali poskytovatelé tzv. platebních bran a posléze my při implementaci platebních bran do systému Eshop-rychle. Po aktivování platební brány na vašem e-shopu budete moci zákazníkům nabídnout možnost platit online kartou a online převodem přes většinu lokálně známých bankovních institucí.

Aktuální nabídka platebních bran:  

Splátkové systémy

Pokud aktivujete splátkový systém, zákazníci vašeho e-shopu budou mít při výběru způsobu platby možnost si vybrat splátkovou společnost. Po dokončení objednávky budou přesměrováni na vybranou společnost, vyplní potřebné údaje a společnost bude Vás i zákazníky informovat o umožnění splátkového prodeje.

V systému jsou implementovány:

  • Home Credit – více info o napojení v článku Update splátkového systému Homecredit
  • Essox – Essox může Vašim zákazníkům nabídnout možnost nákupu zboží nad 3000 Kč na splátky.
  • Cofidis – stejně jako Essox a Home Credit se jedná o nebankovní společnost poskytující spotřebitelské online půjčky. Pro napojení vašeho e-shopu na službu Cofidis kontaktujte přímo oddělení obchodní spolupráce

U všech splátkových systémů je možné zákazníkům povolit orientační kalkulaci výše splátek pomocí kalkulačky, kterou si můžete nechat zobrazovat v detailu každého produktu.

Odložené platby

V poslední době jsou stále více oblíbeným způsobem online placení tzv. odložené platby. Odložené platby zvyšují míru konverze, hodnotu objednávky a pozitivně ovlivňují i vaše cashflow. Pomocí odložené platby bude moci zákazník zboží nakoupit a zboží fyzicky uhradit až po uplynutí stanovené lhůty, přitom e-shopař obdrží peníze od společnosti hned po nákupu.

Poznámka: Služba Twisto je podporována pouze na šablonách generace 3.0 (Porto, Tokyo, Paris atd.)

Vlastní způsoby plateb 

Stejně jako v případě způsobů doprav, mohou i u plateb nastat situace, kdy ani široká nabídka platebních způsobů nemusí pokrýt všechny možné případy a je proto nutné vytvořit specifické způsoby placení. I pro takové případy má systém Eshop-rychle řešení. Kromě výše popsaných způsobů, které naleznete již implementované v systému, můžete vytvořit vlastní způsoby plateb.

Kde editovat

Vlastní platby můžete přidávat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Přidat nový způsob platby. Nastavení vlastních způsobů plateb je velmi jednoduché.

Podrobné návody

Pomohl Vám tento návod? Ano Ne