Rozcestník návodů na dopravy a platby
Poštovné v sobě zahrnuje proces od zvolení dopravce, výběru platební metody až po uhrazení objednávky. V naší terminologii poštovné zahrnuje nastavení způsobů dopravy a platebních metod a je klíčovou fází dokončení nákupu.
Poštovné představuje obsáhlou problematiku a v administraci e-shopu nabízí široké možnosti nastavení, proto jsme pro usnadnění orientace v celé řadě návodů a dílčích okruhů připravili rozcestník nejdůležitějších témat s odkazy na příslušné návody.
- Nabídka dopravních a platebních metod
- Jak propojit platby na specifické dopravy
- Nastavení poštovného podle ceny, hmotnosti nebo kombinace ceny i hmotnosti zásilky
- Doprava zdarma a odpočet dopravy zdarma
- Podporované způsoby dopravy
- Přímé napojení na dopravce
- Manuální export objednávek
- Hromadné napojení na více dopravců pomocí Balíkobotu
- Vlastní způsoby dopravy
- Podporované platební metody
- Vlastní způsoby plateb
Zobrazení způsobů doprav a plateb na e-shopu
Součástí druhého kroku objednávkového procesu (1) je výběr způsobu dopravy (2) a platby (3). Dle provedených nastavení v administraci se zákazníkům zobrazuje nabídka aktivovaných dopravců a platebních metod.
U způsobů doprav i plateb můžete editovat popisné texty, ikonky, ceny, pořadí, či přiřazení konkrétních dopravců např. dle ceny zásilky a hmotnosti, vytvářet vlastní dopravy a platby. Někteří dopravci nabízí také přímá napojení pro zjednodušenou expedici.
Nabídka dopravních a platebních metod
Systém již v továrním nastavení obsahuje několik aktivovaných a přednastavených nejčastěji využívaných způsobů dopravy (Česká pošta, Zásilkovna, Osobní odběr, PPL) a platebních metod (Platba dobírkou, Hotově na pobočce, Platba předem na účet). Vy můžete tyto způsoby editovat, ale také aktivovat i další z velkého množství implementovaných způsobů, které jsou v továrním nastavení ponechány neaktivní (např. Geis, Uloženka, DPD, DHL, GLS atd.
Pamatujte, že zákazníci dnes vyžadují široký výběr a tak jim nabídněte dostatečný počet různých dopravců a platebních metod za různé ceny.
Kde editovat
Doprava Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Nastavení
Platby Eshop→Poštovné→Způsob platby→Nastavení
Podrobné návody
Způsoby platby
Způsoby dopravy
Jak propojit platby na specifické dopravy
Pokud by ke každému způsobu dopravy nebyl přiřazen způsob platby, zákazník by nemohl nákup dokončit, protože by neměl jak zásilku uhradit. Propojení způsobů dopravy a plateb lze ponechat buď na systému automaticky, nebo provádět vždy manuálně. Nepropojení dopravy a plateb bývá častou chybou, která se následně projeví tak, že v košíku se neobjeví platební možnosti a nelze dokončit objednávku.
Kde editovat
Aktivovat automatické propojování všech způsoby doprav s platbami a naopak můžete v Eshop→Nastavení eshopu→Zákl. nastavení
Podrobné návody
Propojení doprav a plateb v košíku
Před spuštěním e-shopu si nezapomeňte otestovat správné nastavení a průchodnost objednávkového procesu. Nastavení objednávkového procesu, Otestování objednávkového procesu.
Nastavení poštovného podle ceny, hmotnosti nebo kombinace ceny i hmotnosti zásilky
Často je zapotřebí, aby systém automaticky určoval poštovné na základě ceny objednávky, nebo její hmotnosti, nebo dokonce na základě obou těchto parametrů. To vše můžete nastavit pomocí tzv. limitů. Limitů můžete vytvořit libovolný počet a tak lze škálovat mnoho velikostí objednávek. Např. do 1000 Kč poštovné za 110 Kč, do 2000 Kč za 79 Kč a nad 5000 Kč třeba poštovné zdarma, dle ceny přiřazovat konkrétní dopravce apod.
Kde editovat
Cenové limity můžete vytvářet u každé dopravy individuálně v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Nastavení sekce editace limitů.
Podrobné návody
Jak zadat poštovné podle hmotnosti i podle ceny objednávky?
Tímto způsobem lze od určité hodnoty nastavit i dopravu zdarma. Doprava zdarma a odpočet dopravy zdarma představuje široké téma, proto jsme pro vás připravili samostatný návod viz níže.
Doprava zdarma a odpočet dopravy zdarma
Systém Eshop-rychle nabízí v rámci funkce doprava zdarma také doplňkovou funkci Odpočet dopravy zdarma. Odpočet dopravy zdarma tvoří v e-shopařské praxi spolu s dopravou zdarma ucelený nástroj, který na jedné straně pomáhá objednávku dokončit a současně zvýšit její hodnotu. Doprava zdarma může být přiřazena:
- Automaticky – pomocí cenových limitů
- Automaticky – pomocí hmotnostních limitů
- Automaticky kombinací – pomocí cenových a hmotnostních limitů
- Manuálně – u jednotlivých produktů pomocí štítků
Kde editovat
Obecné nastavení dopravy zdarma v Eshop→Poštovné→Doprava zdarma, následně u požadované konkrétní dopravy Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Nastavení sekce doprava zdarma a limity.
Podrobné návody
Podporované způsoby dopravy
V administraci Eshop→Poštovné→Způsob dopravy naleznete celou řadu implementovaných dopravních metod. Některé z nich jsou ukázkově přednastaveny a aktivovány. Takto aktivované se již v základním nastavení zobrazují na e-shopu v druhém kroku objednávkového procesu. Vybrat ale můžete i z celé řady prozatím neaktivních, nicméně podporovaných způsobů doprav, nebo také vytvářet své vlastní viz. níže.
Česká pošta
V administraci naleznete přednastaveno několik způsobů dodání s Českou poštou (Česká pošta – Balík do ruky, Česká pošta – Balík na poštu apod.). Pro urychlení komunikace s Českou poštou je možné využít také tzv. online podání.
Editovat v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Česká pošta→Nastavení
Podrobné návody: Online Podání – Česká pošta
PPL
PPL CZ s.r.o. patří mezi nejvýznamnější přepravce zásilek na českém trhu se specializací na vnitrostátní balíkovou přepravu až do 3 000 kg. Na přepravu balíků do Evropy využívá partnerskou společnost DHL. PPL nabízí také rozsáhlou síť PPL parcel shopů.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→PPL→Nastavení
Podrobné návody: Přímé napojení na PPL
Zásilkovna
Zásilkovna patří mezi jeden z nejoblíbenějších dopravních způsobů v ČR a na Slovensku. Nabízí více než 3000 výdejních a podacích míst v Česku, Slovensku, Maďarsku a Rumunsku. V ČR je ve všech městech nad 5 tis. obyvatel. Registrace je velmi jednoduchá a rychlá. Systém Eshop-rychle nabízí oddělené moduly pro CZ a SK trhy.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Zásilkovna→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku Zásilkovna, kterou pomocí posuvníku aktivujte.
Více info o službě: Zásilkovna
Napojení: Registrace do Zásilkovny
Uloženka
Uloženka nabízí vlastní síť podacích a výdejních poboček v rámci České a Slovenské republiky. Kromě dopravy a výdeje zásilek na výdejní místa Uloženky nabízí také podání na partnerská výdejní místa České pošty, Slovenské pošty, DPD ČR a SK, apod. Na Uloženku systém Eshop-rychle nabízí také tzv. přímé napojení viz. níže.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Uloženka→Nastavení
Podrobné návody: Uloženka , Nastavení poboček a cen, Ceny poboček
InTime
InTime nabízí vnitrostátní i mezinárodní přepravu zásilek ve velikostech S(do 10 Kg), M(10-30 Kg) a L(30-50 Kg) a 95% doručení do druhého dne. Využívá jak vlastní výdejní místa, tak rovněž výdejní místa Uloženky. Na InTime systém Eshop-rychle nabízí také tzv. přímé napojení viz. níže.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Intime→Nastavení
Podrobné návody: In Time doprava
DPD
DPD je oblíbený přední poskytovatel přepravních služeb v ČR i Evropě s širokou nabídkou také doprovodných služeb, jako např. zabezpečené předání, ověřené předání 18+ apod. Nabízí doručení zásilek domů, do firem nebo do stále se rozšiřující sítě odběrných míst, kterých má DPD 1250 a kde lze balík uložit až 7 kalendářních dní.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→DPD→Nastavení
Podrobné návody: DPD ParcelShop
Geis Parcel a Geis Cargo
Implementovány jsou Geis Parcel pro balíkovou přepravu do 50kg, i Geis Cargo pro paletovou přepravu pro těžší a objemnější zásilky až do souhrnné hmotnosti 2,5t. Služby jsou oddělené, je tedy možné využívat pouze jednu z nich. Součástí služby Geis Parcel je také možnost odeslat balík až do hmotnosti 15kg na Geis Point – tedy na jedno z více než 450 výdejních míst v České Republice. Na Geis systém Eshop-rychle nabízí také tzv. přímé napojení viz. níže.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Geis→Nastavení
Podrobné návody: Doprava Geis Parcel a Geis Cargo
DHL
Společnost DHL je největší logistickou korporací světa působící více než 220 zemí. Zabývá se přepravu nejen běžného zboží, ale také nadměrných zásilek pro strojírenství, průmysl nebo i chemický sektor, který je běžně problematické doručit.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→DHL→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku s DHL, kterou pomocí posuvníku aktivujte.
Více informací o napojení na DHL: Poptat nabídku DHL
GLS CZ a SK
GLS se specializuje na balíkovou přepravu a doručení zásilek v celé České republice do 24 hodin a do všech zemích v Evropě do 24 až 96 hodin. Sledování zásilky, nízká míra poškození a atraktivní poměr cena-výkon. GLS nabízí také rozsáhlou síť tzv. ParcelShopů.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→GLS→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku s GLS, kterou pomocí posuvníku aktivujte.
Více informací o napojení na DHL: Poptat nabídku GLS
TOPTRANS
TopTrans dokáže doručit široké spektrum zásilek bez váhového a rozměrového omezení. Překládku zásilek zajištují ruční manipulací, bez použití válečkových drah. TopTrans umožňuje přepravu také nebezpečného zboží, které je dle mezinárodní dohody ADR přepravováno za určitých podmínek.
Editace v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Toptrans→Nastavení přejděte na neaktivní způsoby dopravy a zde naleznete záložku s toptrans, kterou pomocí posuvníku aktivujte.
Pro napojení kontaktaktujte středisko dle vaší lokality: Střediska TopTrans
Pošta bez hranic
S Poštou bez hranic můžete zasílat do ČR, Slovenska, Polska, Německa, Rakouska, Maďarska, Itálie, Francie, Velké Británie, Slovinska, Chorvatska, Rumunska, ale i dalších států Evropské únie. Společnost nabízí také tzv fulfillment. Do online systému Pošty bez hranic stačí zadat elektronicky adresu zákazníka a Pošta bez hranic ihned zásilku expeduje cílovému adresátovi.
Editace v Eshop→Poštovné→Pošta bez hranic
Podrobné návody: Pošta bez hranic
Přímé napojení na dopravce
Na vybrané dopravce nabízí systém Eshop-rychle přímé napojení také přes tzv. API rozhraní, které umožňuje automatický export dat z objednávek do systémů dopravců. V případě přímého napojení stačí poté vybrat požadované objednávky a pomocí jednoho kliknutí odeslat příslušnému dopravci včetně veškerých nutných informací, což pomáhá výrazně zefektivnit celý expediční proces. Přímé napojení na dopravce probíhá obvykle pomocí tzv. API klíčů,Customer ID apod., které vám sdělí každý dopravce individuálně na vyžádání.
Kteří dopravci mají přímé napojení
- Geis – editace v samostatné záložce Eshop→Poštovné→Geis Parcel
- Intime – editace v nastavení dopravy Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Intime Home delivery
- PPL – editace v samostatné záložce Eshop→Poštovné→PPL Export
- Uloženka – editace v nastavení dopravy Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Uloženka
- Zásilkovna – editace v nastavení dopravy Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Zásilkovna
Podrobné návody: Přímé napojení na PPL
Manuální export objednávek
Manuální expediční proces lze v systému Eshop-rychle zefektivnit nejen pomocí přímého napojení viz. výše, ale také pomocí exportu objednávek do tzv. CSV/XML souboru a následným ručním nahráním k příslušnému dopravci.
- Export provedete v Eshop→Objednávky→Objednávky. Vyberte požadované objednávky (můžete si pomoci filtrací konkrétního dopravce pomocí vyhledávacího pole Způsob dopravy), označte v zaškrtávacím poli a najeďte na symbol ozubeného kola. Z nabídky vyberte pro jakého dopravce chcete provést export. Systém vygeneruje soubor v příslušné technické podobě dle specifikací daného dopravce. Tento soubor můžete následně použít v aplikaci danného dopravce a hromadně tak imporotovat všechny požadované zásilky.
- Česká pošta – V případě České Pošty se nejedná o jakousi kombinaci manuálního a přímého napojení. Pomocí záložky Eshop→Poštovné→Česká pošta podání online tak lze zefektivnit proces expedice také při spolupráci s Českou poštou.
Více info v návodu: Online podání – Česká pošta
Hromadné napojení na více dopravců pomocí Balíkobotu
V systému Eshop-rychle můžete využít také modul externí služby Balíkobot, která vám nabízí přímé datové napojení na nejznámější dopravce (DPD, Česká pošta, PPL, Geis, InTime, Uloženka, Zásilkovna, Toptrans, GLS atd.). Služeb přepravních společností tak můžete využívat skrze registraci do jednoho (externě zpoplatněného) systému, který je s Eshop-rychle přímo integrován. Náročná expediční činnost se tak může omezit pouze na tisk štítků přímo z administrace e-shopu a kontrolu automatického soupisu k podání přepravci.
Kde editovat
Modul Balíkobotu pro hromadné napojení můžete editovat v Eshop→Poštovné→Balíkobot
Podrobné návody
Vlastní způsoby dopravy
Mohou však nastat situace, kdy je nutné vytvořit specifické způsoby doprav. I pro takové případy má systém Eshop-rychle řešení. Kromě výše popsaných způsobů, které naleznete již implementované v systému, můžete vytvořit vlastní dopravy.
Kde editovat
Vlastní dopravy a platby můžete přidávat v Eshop→Poštovné→Způsob dopravy→Přidat nový způsob dopravy respektive Eshop→Poštovné→Způsob platby→Přidat nový způsob platby.
Vlastní vytvořené nesystémové způsoby doprav mají určitá specifika, např. nelze přidávat tzv. limity (což lze ale nahradit vytvořením více stejných těchto dopravních metod, jen s různými limity). Více info v samostatných návodech.
Podrobné návody
Podporované platební metody
V administraci Eshop→Poštovné→Způsob platby naleznete také širokou nabídku platebních metod od klasických způsobů, jako je např. dobírka, nebo převod předem na účet, ale i moderní formy online plateb pomocí platebních bran, splátkových systémů, či tzv. odložených plateb. Stejně jako u způsobů dopravy i u plateb platí, že zákazníci preferují možnost výběru. Nabídněte proto na vašem e-shopu i dostatečnou bohatou paletu platebních metod.
Dobírka
Ačkoli klasická dobírka, čili platba při převzetí zásilky od dopravce, u mladší generace zákazníků pozvolna ustupuje z módy, u konzervativnější části zákazníků je stále oblíbená a měla by proto být součástí nabídky platebních způsobů většiny e-shopů. V administraci najdete již námi přednastavenou dobírku.
Kde editovat
Nastavení dobírky můžete editovat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Platba dobírkou→Nastavení
Podrobné návody
Platba předem na účet
Rovněž platba předem na účet patří mezi starší způsoby plateb, dnes však stále využívané např. při obchodování v B2B sektoru apod. V administraci najdete již námi přednastavenou platbu předem na účet.
Kde editovat
Nastavení platby předem na účet můžete editovat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Platba předem na účet→Nastavení
Podrobné návody
- Platba převodem na účet
- Automatické párování plateb na účet – Při vyřizování objednávek vám usnadní práci užitečný modul, který za vás dokáže hlídat přijaté platby na vašem účtu a pomocí notifikací vás informovat o stavu a změnách.
Platba hotově na pobočce
Pokud s e-shopem provozujete také kamennou provozovnu, bude se vám hodit využívat také Platbu hotově u vás na pobočce. V administraci naleznete již námi přednastavenou platbu na pobočce.
Kde editovat
Nastavení platby hotově na pobočce můžete editovat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Hotově na pobočce→Nastavení. Při placení hotově na pobočce se vám bude hodit také propojit pokladní systém, který Eshop-rychle také nabízí.
Podrobné návody
Online platby
K nejrozšířenější formě placení ve světě e-commerce patří bezesporu online platby. Nemusíte se však obávat. Nečeká vás složitá technická ani byrokratická implementace mnoha bankovních institucí a jejich platebních systémů. Tuto práci za vás udělali poskytovatelé tzv. platebních bran a posléze my při implementaci platebních bran do systému Eshop-rychle. Po aktivování platební brány na vašem e-shopu budete moci zákazníkům nabídnout možnost platit online kartou a online převodem přes většinu lokálně známých bankovních institucí.
Aktuální nabídka platebních bran:
- GoPay – Napojení platební brány GoPay
- ThePay – Registrace platební brány ThePay
- Comgate – Jak aktivovat platební bránu Comgate
Splátkové systémy
Pokud aktivujete splátkový systém, zákazníci vašeho e-shopu budou mít při výběru způsobu platby možnost si vybrat splátkovou společnost. Po dokončení objednávky budou přesměrováni na vybranou společnost, vyplní potřebné údaje a společnost bude Vás i zákazníky informovat o umožnění splátkového prodeje.
V systému jsou implementovány:
- Home Credit – více info o napojení v článku Update splátkového systému Homecredit
- Essox – Essox může Vašim zákazníkům nabídnout možnost nákupu zboží nad 3000 Kč na splátky.
- Cofidis – stejně jako Essox a Home Credit se jedná o nebankovní společnost poskytující spotřebitelské online půjčky. Pro napojení vašeho e-shopu na službu Cofidis kontaktujte přímo oddělení obchodní spolupráce
U všech splátkových systémů je možné zákazníkům povolit orientační kalkulaci výše splátek pomocí kalkulačky, kterou si můžete nechat zobrazovat v detailu každého produktu.
Odložené platby
V poslední době jsou stále více oblíbeným způsobem online placení tzv. odložené platby. Odložené platby zvyšují míru konverze, hodnotu objednávky a pozitivně ovlivňují i vaše cashflow. Pomocí odložené platby bude moci zákazník zboží nakoupit a zboží fyzicky uhradit až po uplynutí stanovené lhůty, přitom e-shopař obdrží peníze od společnosti hned po nákupu.
- V systému Eshop-rychle je implementována služba Twisto
- Pro více informací a napojení kontaktujte přímo službu Twisto
Vlastní způsoby plateb
Stejně jako v případě způsobů doprav, mohou i u plateb nastat situace, kdy ani široká nabídka platebních způsobů nemusí pokrýt všechny možné případy a je proto nutné vytvořit specifické způsoby placení. I pro takové případy má systém Eshop-rychle řešení. Kromě výše popsaných způsobů, které naleznete již implementované v systému, můžete vytvořit vlastní způsoby plateb.
Kde editovat
Vlastní platby můžete přidávat v Eshop→Poštovné→Způsob platby→Přidat nový způsob platby. Nastavení vlastních způsobů plateb je velmi jednoduché.