1. Hlavní stránka
  2. Propojení
  3. Dropshipping a Eshop-rychle

Dropshipping a Eshop-rychle

V poslední době začal být velice populární tzv. dropshipping. Co to je? K čemu a pro koho je dobrý? Je možné ho provozovat u Eshop-rychle? A jak na to? To vše si vysvětlíme v následujícím článku.

Rychlá navigace v tomto článku

Co je dropshipping

Jedná se o obchodní model, který prodejci umožní provozovat internetový obchod, aniž by vlastnil skladové prostory. Zjednodušeně se dá říct, že e-shopař se stará pouze o provoz e-shopu a logistickou stránku s vyřízením objednávky nechá na svém dodavateli (dropshipperovi).

Jedná se o oboustranně výhodnou spolupráci, kdy dodavatel se zaváže poskytovat zboží prodejci za velkoobchodní ceny a tento prodejce toto zboží prodává se svou marží. Tato marže tvoří zisk pro prodejce a bývá stanovena čistě prodejcem.

Jak funguje dropshipping

Model dropshippingu je jednoduchý a dá se charakterizovat následujícími kroky:

  1. Zákazník objedná v e-shopu prodejce zboží
  2. Prodejce objednávku přepošle svému dodavateli a zboží od něj zakoupí za předem smluvené ceny
  3. Dodavatel se postará o kompletní vyřízení objednávky (včetně např. polepů prodejce a faktury, která je na jméno prodejce)

Provozovatel e-shopu řeší:

  • Běžnou správu e-shopu
  • Prodej a propagaci e-shopu
  • Komunikaci s klienty (dotazy, stížnosti, přijetí reklamace od klienta a následné postoupení dodavateli)

Dropshipping vs. přeposílání objednávek

Často bývá dropshipping nesprávně zaměňován s přeposíláním objednávek (to funguje v zásadě na principu affiliate marketingu). Principy obou modelů spočívají v tom, že prodejce nabízí na svém e-shopu zboží smluveného partnera, tímto zbožím nijak nedisponuje a objednávky předává na dodavatele. Do tohoto bodu jsou modely totožné, vše dál je ale rozdílné. Hlavní rozdíly se dají shrnout do následujících bodů:

  • Marže – u dropshippingu si svou marži určuje prodejce sám jako rozdíl mezi velkoobchodní a maloobchodní cenou. U přeposílání je zisk předem určen pomocí domluvené provize, která bývá nižší, než je tomu u marže v případě dropshippingu.
  • Vlastnictví zboží – v momentě objednání zboží zákazníkem přijde objednávka prodejci a ten zboží nakoupí od dodavatele, který zboží dopraví konečnému zákazníkovi – u dropshippingu je vlastníkem prodávaného zboží koncovému zákazníkovi prodejce, kdežto u přeposílání objednávek není produkt nikdy vlastnictvím prodejce – výhradně dodavatele. Toto je důvod, proč je přeposílání dokonce občas označováno za nelegální – zákazník bývá uváděn v omyl, protože si myslí, že produkty kupuje od prodejce, přitom ten není a ani nebyl vlastníkem nakupovaného zboží.
  • Svoboda podnikání – dropshipping je vaše internetové podnikání – můžete rozhodovat o výši marže, množství sortimentu atd. U přeposílání objednávek jste odkázáni na předem domluvenou provizi a zpravidla omezenější sortiment zboží.
  • Fakturační údaje – dropshippingový dodavatel používá materiály prodejce (například podpůrné letáky a další) i vystavuje faktury s hlavičkou prodejce, nikoliv svojí. V případě přeposílání objednávek na fakturách figuruje pouze dodavatel, jelikož prodejce v realizovaném prodeji figuruje pouze jako zprostředkovatel tohoto prodeje.
  • Reklamace – vzhledem k výše zmíněnému vlastnictví zboží u dropshippingu reklamace vyřizuje prodejce, který je následně řeší s dodavatelem. U přeposílaní řeší kupující reklamace vždy s dodavatelem.
  • Vratky – opět díky vlastnictví zboží je u dropshippingu zboží v 15denní lhůtě vráceno prodejci, nikoliv dodavateli. Ten se následně může pokusit zboží znovu prodat, ale již se nevrací dodavateli. U přeposílání je tomu naopak a zákazník vrací zboží přímo dodavateli.

Druhy dropshippingu

Nejčastěji je využívána forma dropshippingu, kdy prodejce využívá služeb jednoho dodavatele a prodává jeho nabídku zboží. Dropshipping ale můžeme obecně dělit dle „skladové dostupnosti“, která vychází z předpokladu, zda je zboží určeno pouze pro vás, nebo ho sdílíte s dalšími prodejci:

  1. Velkoobchodní plnění – u této varianty má prodejce přístup k celému skladu velkoobchodníka, ale dělí se o něj s dalšími prodejci. Má tedy přístup k celé škále produktů, ale nemá kontrolu nad skladovou dostupností produktů.
  2. Konsignační sklad – u této varianty dropshippingu má obchodník větší kontrolu nad skladovou dostupností, jelikož velkoobchod drží vybrané zboží výhradně pro něj a těží z bezpečného dodání zboží. To ale bývá vykoupeno dodatečnými náklady nebo jinými podmínkami při nákupu.

Výhody a nevýhody dropshippingu

Není všechno zlato, co se třpytí, a proto vám přinášíme výhody a nevýhody dropshippingu na jednom místě.

Výhody:

  • Prodejce nepotřebuje vlastní sklad
  • Nízký počáteční kapitál – prodejce platí pouze za zboží, na které má objednávky
  • Šetří čas (prodejce se nemusí zabývat balením zboží a odesláním objednávky)
  • Minimální náklady na zaměstnance – prodejce je schopný si chod e-shopu obstarat sám
  • Široká nabídka sortimentu
  • Odpadá velké množství papírování

Nevýhody:

  • Vysoce konkurenční prostředí = nízké marže
  • Prodejce nemá nad zbožím kontrolu
  • Náročnější poskytování doplňkových služeb zákazníkům

Pro koho je dropshipping vhodný

Pro koho je tedy tato forma podnikání vhodná? Dropshipping je pro vás vhodnou volbou pokud:

  • Máte málo prostředků, nebo nechcete do podnikání tolik investovat – nemusíte kupovat zboží na sklad, ani při větších objemech zaměstnávat další zaměstnance na vyřizování objednávek.
  • Chcete minimalizovat papírování.
  • Chcete se věnovat pouze správě a propagaci e-shopu – logistiku a vyřízení objednávek provede za vás dodavatel.
  • Chcete rozšířit vlastní sortiment o další produkty.

Dropshipping u Eshop-rychle

Pokud chcete využívat dropshippingové služby, je nutné do eshopu nabídku zboží naimportovat a následně odesílat objednávky dodavateli. Předem bychom vás rádi upozornili, že platforma Eshop-rychle je vhodná k dropshippingovému modelu s jedním dodavatelem. S více dodavateli mohou nastav různé komplikace, proto tyto modely (například s více dodavateli) nedoporučujeme.

Import zboží

Pro import zboží od dodavatele doporučujeme využít univerzální import ve formátu XML. Více o tom, jak univerzální import nastavit se můžete dočíst v návodu XML a CSV import – univerzální import. Pokud si nechcete import nastavovat sami, můžete kontaktovat naši podporu a využít službu „vytvoření importní mapy“ dle platného ceníku.

Nezapoměňte – pokud využíváte tarif Business, máte zdarma v ceně tarifu nahrání až 3 importních map a dále zdarma i 1x denně automatický import dat z externího zdroje (v případě dropshippingu aktualizace zboží a jeho skladové dostupnosti od dodavatele). Právě proto doporučujeme tarif Business jako vhodnou volbu pro dropshipping.

Export objednávek

Pro předání objednávek vašemu dodavateli můžete využít 2 možnosti – manuální export objednávek, nebo data předávat dodavateli skrze API.

Manuální export objednávek

Manuální export objednávek najdete v administraci z záložce E-shop => Export => Export objednávek. Pro export doporučujeme využít soubor ve formátu XML, který předáte svému dodavateli a máte hotovo. Tento export objednávek si můžete vygenerovat dle potřeby.

Export dat skrze API

Data můžete dodavateli poskytnout i skrze API. Předejte mu svou URL adresu s objednávkami a on si je bude moci sám v reálném čase stahovat. Tuto možnost najdete na stejném místě jako manuální export (E-shop => Export => Export objednávek).

Pomohl Vám tento návod? Ano Ne