1. Hlavní stránka
  2. Marketing
  3. Google Search Console – vylepšete výkon vašeho e-shopu ve vyhledávání

Google Search Console – vylepšete výkon vašeho e-shopu ve vyhledávání

Provozujete-li e-shop, a nezáleží, zda-li měsíc nebo rok, doporučujeme vám se seznámit s nástrojem Google Search Console. Tento bezplatný online nástroj, dříve známý jako Google Webmaster tools, vám umožňuje sledovat přítomnost vašeho e-shopu ve vyhledávání Google a následně odstraňovat technické problémy, které mohou tyto výsledky negativně ovlivnit. Z hlediska optimalizace webu (SEO) a výsledků vyhledávání se může jednat o klíčové informace, kterým byste měli věnovat pozornost.

Zaostřeno na vyhledávání Google
Online nástroj Google Search Console, který po registraci můžete využívat zdarma, vám pomůže se podívat na vyhledávání očima tzv. Googlebota a vyladit váš e-shop dle jeho představ.

Co vám Google Search Console nabízí:

  • možnost ověřit, zda Google váš e-shop najde a dokáže ho procházet
  • nástroje k odhalení problémů s indexováním
  • aktualizovat indexování – umožní rychleji zaindexovat nové stránky nebo stránky, které prošly změnou
  • získat data, jak často se ve Vyhledávání Google zobrazuje váš e-shop
  • získat informace, přes jaké obrázky a klíčová slova se proklikli návštěvníci na váš web
  • získávat notifikace, jestliže Google na vašem e-shopu narazí na problémy s indexováním, spamem atd.
  • nástroje na ověření použitelnosti na mobilních zařízeních
  • chybné a duplicitní značky <description> a <title> (popisky, titulky stránek)

Indexace

U začínajících uživatelů dochází k nesprávnému porozumění vzájemné souvislosti mezi nástrojem Google Search Console a procesem tzv. indexace. Nejprve si proto stručně vysvětlíme, co je indexace a její vztah k Google Search Consoli.

Indexace je automatizovaný proces vykonávaný internetovými vyhledávači (Google, Seznam.cz) prostřednictvím robotů. Smyslem indexace je zařazení webové stránky do databáze daného vyhledávače. Při vyhledávání poté získává vyhledávač informace ve svém indexu – databázi. Indexace je tudíž klíčový proces pro zařazení webové stránky/eshopu do výsledků vyhledávání.

Googlebot (robotický software- tzv. prohledávač) prohledává veškerý web a nové stránky si sám zařazuje do svého indexu. Činnost Googlebota je tedy nezávislá na ostatních nástrojích Google ( Google Search Console, Google Analytics). I přesto, že dosud nepoužíváte Google Search Consoli, neznamená to, že váš e-shop Google nenajde a neindexuje. Google Search Console slouží k následné správě přítomnosti a výkonnosti vašeho e-shopu ve vyhledávání.

Ukázka využití Google Analytics a Googel Search Console

Doporučení: Vedle nástroje Google Search Console se vyplatí využívat také nástroj Google Analytics, který vám umožní analyzovat návštěvnost a chování zákazníků na vašem e-shopu a efektivněji nastavovat také PPC inzerci Google Ads. Google Search Console a Google Analytics by se společně měly stát nepostradatelnými nástroji při rozvoji vašeho online podnikání.

Je můj e-shop na Googlu?

Ukázka využití parametru site:

Asi každý si chcete jednou ověřit, zda jsou stránky e-shopu zahrnuty v indexu Google. Můžete to provést i bez registrace ve službě Google Search Console pomocí parametru „site:“. Do vyhledávacího pole zadejte tento parametr a za dvojtečku zadejte jméno vašeho e-shopu např. site:mujdokonalyeshop.cz. Pokud takový e-shop v indexu Google nemá, výsledek bude vypadat jako na obrázku výše. Pokud je však váš e-shop dobře indexován, může výpis vypadat naopak velmi obsáhle, viz např. e-shop coffeespot.cz – obr. níže.

Ukázka využití parametru site:coffeespot.cz

I přesto, že Google prochází miliardy stránek, nelze zamezit tomu, že některé (zejména ty malé) budou opomenuty. Nalezení nového e-shopu nebo změn na již existujícím může Googlu trvat i několik týdnů. O novém e-shopu či provedených změnách můžete Google ale informovat právě pomocí nástroje Google Search Console.

Pokud to se správou vašeho e-shopu myslíte vážně, neměli byste se spokojit pouze s ověřením přítomnosti vašeho e-shopu ve vyhledávání a doporučujeme vám se registrovat do služby Google Search Console. Pojďme se podívat, jak na to.

Registrace do služby Search Console

Ať už se chystáte využívat kteroukoliv ze služeb Google (Google Search Console, Google Analytics, Google Ads.) užitečných pro provozování vašeho e-shopu, budete potřebovat Google účet.

Přihlášení do Search Console

Nemám Google účet

Pokud ještě Google účet nemáte, je nutné jej nejprve založit. Pomocí tohoto účtu se poté můžete přihlašovat nejen do Google Search Console, ale i do dalších služeb, např. do Google Analytics, Google Ads atd.

Náš tip: Pokud si při založení nového účtu nezapomenete upravit jazyk účtu na Češtinu, po přihlášení do všech ostatních služeb Google budete již provázeni zvoleným jazykem, což může být velmi nápomocné právě při používání rozsáhlých služeb Google Search Console i Google Analytics, kde naleznete mnoho doprovodných popisků.

Mám Google účet

Pokud již máte Google účet, můžete se pomocí tohoto účtu ihned přihlásit do služby Google Search Console.

Verifikace domény

Pokud se rozhodnete používat nástroje společnosti Google, pak jedno z prvních nastavení, které je nutné provést, je tzv. ověření vlastnictví vaší domény.

Verifikace domény v Search Console

Ověření vlastnictví se provádí pomocí vložení příslušného kódu (1) na stránku vašeho e-shopu. Podrobný návod naleznete v článku Google po mně chce, abych provedl ověření vlastnictví domény. Jak na to?

Jak využít Search Consoli pro můj e-shop

Google Search Console (GSC) může, stejně jako Google Analytics, na běžné smrtelníky zapůsobit trochu složitě. Nenechte se ale odradit. Postačí, když se naučíte ovládat základní nástroje a ty budete v budoucnu používat již rutinně v doporučené frekvenci.

Základní orientace v GSC

Základní přehled Google Search Console

  1. V levém horním rohu naleznete rozbalovací menu, kde si zvolte doménu, kterou chcete analyzovat. Pokud provozujete více e-shopů, můžete je spravovat prostřednictvím jedné Google Search Console a domény přidávat pomocí tlačítka Přidat službu. U každé nově přidané domény je nutné provést verifikaci vlastnictví viz. výše.
  2. V pravém horním rohu naleznete symbol zvonečku. Jakmile Google Search Console zaznamená chyby, či neobvyklé události, zde se zobrazí notifikace, kterou vám odešle také do vašeho Gmailu.
  3. Boční lišta nabízí výběr dostupných nástrojů a nastavení. Blíže si sekci popíše níže.
  4. Aktivní plocha zobrazuje aktuální hodnoty vybrané položky/nástroje

Využití nápovědy

Oba analytické nástroje Google Search Console i Google Analytics vynikají detailně propracovanou nápovědou, která vás doprovází ve všech krocích. Vzhledem k širokým možnostem nástrojů a vysoké odbornosti problematiky datových analýz doporučujeme nápovědu nepřehlížet! K zvolenému nástroji se v pravém dolním rohu zobrazí okno s možností otevřít podrobné informace (1) přímo v prostředí Google Search Console (2).

Využití nápovědy

Využití nápovědy

 

Frekvence používání Google Search Console

Není nutné se obávat, že GSC vám ukradne spoustu drahocenného času, který potřebujete na rozvoj produktů a e-shopu. Ba právě naopak. U menších projektů, kde nedochází ke každodenním změnám postačí kontrola GSC jednou měsíčně. Nemusíte se obávat, že vám něco unikne. V případě neobvyklých událostí (napadení hackery, problémy s indexováním) vám GSC zašle info mail.

Provedete-li důležitou změnu na vašem e-shopu (přidání kategorií, naplnění produkty, články, návody apod.) monitorujte v GSC chování e-shopu ve Vyhledávání Google.

Pokud přidáte obsah na e-shop doporučujeme:

  • Pomocí nástroje Kontrola adresy URL vyzkoušejte, zda má Google k vašim stránkám přístup.
  • Aktualizací souboru Sitemap Googlu sdělte, které stránky má procházet.
  • Pomocí souboru robots.txt nebo značek noindex Googlu sdělte, které stránky nemá procházet.
  • Několik týdnů po zveřejnění obsahu zkontrolujte, zda roste počet indexovaných stránek na vašem webu.

Pokud odeberete celé stránky z e-shopu:

  • Pomocí nástroje změna adresy vyhledávání Google nasměrujte na své nové umístění.
  • Odstranění stránky z výsledků vyhledávání:
  • Použijte nástroj Odstranit adresy URL a proveďte další příslušné kroky k blokování procházení nebo indexování.
Jak rychle vyhledávač stránku reindexuje, když na ní uděláte změnu?

Rychlost indexace závisí na více faktorech, např. i tzv. domain authority – „oblíbenosti“ stránky, jak často aktualizujete obsah, jaká je struktura stránek apod. Přesná odpověď tedy neexistuje. V Search Consoli můžete nicméně vidět, kdy Googlebot navštívil stránku naposledy (v sekci Statistiky procházení). Myší stačí namířit na poslední bod v grafu, kde se zobrazí údaj s datem:

Přehledy a nástroje Google Search Console

Své seznámení s Google Search Console můžete začít v sekci Výkon, ze které zjistíte, jak si vaše stránky stojí ve vyhledávání Google. Tato data můžete různě třídit a analyzovat. Nejdůležitější části tohoto přehledu jsou:

Zobrazení

Počet zobrazení v Google Search Console

Zobrazování vám ukazuje, kolikrát se stránky vašeho e-shopu objevily ve výsledcích vyhledávání. Pamatujte, že Google započítá jakékoli zobrazení stránky ve výsledcích, a to i v případě, že se vaše stránky objevily na desáté stránce výsledků vyhledávání, a žádný uživatel je ve skutečnosti neviděl!

Toto číslo vám však přesto může poskytnout obecný přehled o tom, jak široké publikum mohou vaše stránky obsáhnout, a může vám pomoci nastavit realistické cíle, jakmile se pokusíte získat více návštěvníků.

Kliknutí

Počet prokliků v Google Search Console

Počet kliknutí znamená, kolikrát někdo klikl na stránky vašeho e-shopu z výsledků vyhledávání Google. Toto číslo nemusí být zcela přesné, protože Google vám neřekne o všech proklicích. Stejně jako v případě zobrazení vám však počet kliknutí může poskytnout obecný obraz toho, jaký je zájem o vaše webové stránky, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání.

Více o principech měření naleznete v návodu Google Analytics v části Filozofie používání analýz 

Míra prokliku

Průměrná míra prokliku v Google Search Console

Míra prokliku (MP) je počet kliknutí dělený počtem zobrazení. Toto číslo vám může pomoci zjistit, jak relevantní jsou stránky online obchodu pro určité vyhledávané výrazy. Vysoká míra prokliku znamená, že název a popis vašeho e-shopu poutají pozornost návštěvníků. Pokud však máte nízkou míru prokliku, nepropadejte panice. Do zobrazení se počítají i vyhledávání, kde jste byli na desáté straně výsledků, proto nízká míra prokliku nemusí být vždy indikátorem špatně optimalizovaného meta popisu.

Pozice

Průměrná pozice v Google Search Console

Pozice vám ukazuje, kde se vaše stránka nachází v rámci výsledků vyhledávání. Každá stránka organických výsledků Google má 10 výsledků, takže pokud je číslo vaší pozice 10 nebo méně, znamená to, že se vaše webové stránky zobrazují na první stránce výsledků vyhledávání.

Přehled vyhledávacích dotazů

Vyhledávací dotazy v Google Search Console

Analýza přehledu vyhledávacích dotazů vám může pomoci pochopit, jak si váš e-shopu stojí oproti konkurentům na stránkách s výsledky vyhledávání. Pomůže vám také zjistit, na jaké fráze lidé nacházejí vaše stránky na prvních místech. Tyto údaje jsou velmi cenné, protože vám poskytnou informace o důležitých klíčových slovech a jejich výkonu.

Někdy můžete být skutečně překvapení, když zjistíte, co zákazníci ve skutečnosti zadávají do Googlu. Tyto znalosti vám mohou pomoci vylepšit vaše SEO a dokonce zlepšit vaše produkty a služby tak, aby lépe vyhovovaly skutečným potřebám vašich zákazníků.

Návštěvnost na jednotlivé stránky

Návštěvnost jednotlivých stránek v Google Search Console

Jednou z hlavních výhod Google Search Console je, že umožňuje rozdělit všechna data o přístupech podle jednotlivých vstupních stránek. Můžete vidět, na jaká klíčová slova se zobrazují jednotlivé stránky, což je nesmírně cenné.

Pokud máte pro danou stránku nízkou míru prokliku, může to znamenat několik věcí. Buď váš nadpis a meta popis nejsou dostatečně přesvědčivé, vaše SEO není správně nastavené, stránka se zobrazuje na dotaz, který pro zvolený nadpis a meta popis není relevantní, nebo je termín příliš obecný (a proto vysoce konkurenční). V takovém případě musíte najít lepší způsob, jak vyniknout.

Vysoká míra prokliku vám říká, že vaše stránka funguje jak má. Možná, že lidé přicházejí na klíčová slova, od kterých byste to nečekali, ale pokud lidé klikají na vaši stránku ve výsledcích vyhledávání, znamená to, že je vaše stránka zaujala.

Použitelnost v mobilních zařízeních

Přehledy o použitelnosti v mobilních telefonech jsou velice užitečné pro identifikaci problémů s přístupností vašeho e-shopu a zlepšení uživatelského zážitku. Sekce Použitelnost v mobilních zařízeních vám umožňuje zjistit, které stránky vašeho webu nefungují na mobilních telefonech správně. Možná jsou prvky stránky příliš neuspořádané nebo je text na obrazovkách menších telefonů příliš malý a špatně čitelný. Jakmile tyto informace získáte, můžete problém opravit (rozhodně byste měli, protože většina vyhledávání dnes začíná na mobilních zařízeních). Přehled procházení zase umožňuje pochopit, co Google vidí při procházení vašich webových stránek.

Informace, které Google najde během procházení vaší webové stránky, ovlivňují jeho hodnocení a následné umístění vaší stránky ve výsledcích vyhledávání. Pokud má s procházením stránek problémy, mohou vaše pozice klesnout, přestože je váš obsah jinak velmi kvalitní.

Oficiální nápověda Google

Google Search Console nabízí rozsáhlé možnosti, jejichž popis je vysoce nad rámec tohoto návodu, který vás má s nástrojem GSC pouze seznámit a provést elementárními úkony. Podrobné informace k používání GSC přehledů a funkcí naleznete v nápovědě Google-Search Console.

Pomohl Vám tento návod? Ano Ne