Jak vytvořit e-shop, aneb od prvního produktu k první objednávce
Připravili jsme pro vás průvodce úvodními krůčky při tvorbě vašeho prvního e-shopu na platformě Eshop-rychle. Pomůžeme vám seznámit se s prostředím administrace, krok za krokem projdeme nastavení, která budete před spuštěním e-shopu potřebovat znát a na závěr společně otestujeme, jestli je vše podle vašich představ. Pro nedočkavce máme také sekci pokročilejších nastavení.
Nemrhejte proto svůj čas a entusiasmus tápáním a využijte průvodce pro e-shopařské benjamínky, který vám pomůže se rychle zorientovat.
Technická podpora
Pokud se objeví zádrhel, neostýchejte se kontaktovat naši technickou podporu. Žádný učený přece z nebe nespadl. Eva, Ivana, Zdeňka a Pavel vám rádi se vším poradí.
Rychlá navigace v tomto návodu
Základní nastavení e-shopu
- Základní orientace v administraci a e-shopu
- Volba šablony a design e-shopu
- Editace základních prvků e-shopu
- Vytváříme první produkty
- Ladíme objednávkový proces
- Legislativa provozování e-shopu
- Rozbíháme e-shop na vlastní doméně
- Finální otestování e-shopu
- Vylaďte e-shop k dokonalosti. Pomůže vám služba audit e-shopu.
1. Základní orientace v administraci a e-shopu
Nejprve je nutné se dobře zorientovat v prostředí administrace a na nejdůležitějších stránkách e-shopu tzn. na úvodní straně, v kategoriích a detailu produktu. Administrace je řídící centrum vašeho e-shopu s obrovskou paletou možných nastavení. Ale nejen to. Administrace slouží také jako komunikační prostředí s naší technickou podporou, dozvíte se zde co je nového a jaké služby, akce a výhody právě nabízíme. Věnujte proto čas na seznámení s administrací, která se v budoucnu stane vaší virtuální kanceláří.
Pro prvotní seznámení a nastavení e-shopu je důležité se vedle administrace seznámit také s rozvržením stránek vlastního e-shopu a možnostmi jejich editace. Mezi přednosti systému Eshop-rychle patří právě široké možnosti snadné editace designu e-shopu.
Abychom vám pomohli se ještě rychleji rozkoukat ve vašem e-shopu a jeho administraci, připravili jsme krátkého videoprůvodce, který vás provede základními ovládacími prvky v administraci a rozložením e-shopu samotného:
Doporučené návody
Přihlášení do administrace
Základní rozmístění prvků v administraci
Základní rozmístění prvků na e-shopu
Kde lze na e-shopu vkládat obsah
Náš tip: Abyste dokázali využít všech vychytávek, které systém nabízí a nemuseli plýtvat čas sledováním veškerých zpráv, každý měsíc pro vás vydáváme přehled novinek ve vývoji Eshop-rychle. Nové funkce a vylepšení doslova chrlíme, takže se vyplatí sledovat náš blog rubriku Nové funkce a vylepšení, kde se dozvíte o všech novinkách.
2. Volba šablony a design e-shopu
Na své zákazníky budete od počátku chtít jistě udělat dobrý dojem. Než začněte vybírat šablonu a tvořit váš vysněný design, pamatujte, že není všechno zlato, co se třpytí. Nezohledňujte jen vizuální podobu e-shopu. Důležitým ukazatelem úspěšných e-shopů je také příjemný pocit z nakupování a intuitivnost šablony.
Určitě bychom vám doporučili využít generaci šablon 4.0, která je nyní zastoupena zejména naší vlajkovou lodí – šablonou New York.
Nová generace šablon navíc přináší i úplným laikům široké možnosti úprav designu bez odborné znalosti kódování. Sami si tak můžete pohrát s designem a najít vysněný vzhled vašeho e-shopu.
Doporučené návody
Jak vybrat vhodnou šablonu pro váš e-shop
Práce s editorem šablony – design eshopu
Náš tip: Snad ještě důležitější komponentou úspěšného e-shopu než vlastní grafický design je tzv. UX design. Uživatelský zážitek neboli pocit, jak příjemně se zákazníkovi v obchodě nakupuje. Chcete-li se o důležitosti UX designu dozvědět více, podívejte se na článek UX DESIGN – design, který nevidíte, ale cítíte.
Poznámka: Chcete-li se výrazně odlišit od konkurence a vytvořit e-shop s originálním designem, můžete oslovit námi ověřené externí grafiky, kteří vám pomohou vytvořit a nakódovat design na míru. Poptat design na míru
3. Editace základních prvků e-shopu
Nyní se podíváme, jak nastavit základy vašeho e-shopu, bez kterých se e-shop neobejde. Návody vám ukáží, jak vytvořit hlavní menu, produktové kategorie, jak nastavit obrázky v rotátoru na úvodní straně e-shopu, co lze editovat na hlavní straně e-shopu (např. sloupce, blog, newsletter a patička), nebo jak se tvoří články.
Správné nastavení a popis kategorií je zásadní pro rychlou a snadnou orientaci zákazníků. Nepodceňujte tuto fázi tvorby e-shopu. Nevhodně popsané a seřazené kategorie mohou zákazníky vést k opuštění e-shopu i přesto, že někde uvnitř vašeho e-shopu se hledané produkty nacházejí!
Doporučené návody
Jak vytvořit textové menu
Tvorba produktového menu – kategorie a podkategorie
Vkládání obrázků do menu a kategorií
Rotátor obrázkových bannerů
Editace a zobrazení boxů s kontaktními údaji
Tvorba a editace patičky
4. Vytváříme první produkty
Sekce produktů je nejdůležitější částí vašeho e-shopu, kde se zákazníci rozhodují o nákupu. Kvalitní fotografie, dokonalý popis i technické náležitosti nutné pro vyhledávače a zbožové srovnávače budou určovat váš úspěch. Dále se dozvíte jak tvořit také tzv. štítky, pomocí kterých můžete atraktivně zákazníky informovat o novinkách, akčních cenách, dopravě zdarma apod.
Zvyšovat výkon e-shopu se vyplatí pomocí vhodně přiřazených podobných produktů a souvisejícího zboží. Podceňovat byste neměli ani funkci Hodnocení produktů. Až 95% zákazníků se o svém (ne)nákupu totiž rozhoduje na základě recenzí od ostatních uživatelů. Důležitým aspektem dnešních e-shopů, který nelze ignorovat, je totiž důvěryhodnost a transparentnost. Naučte se proto využít sílu recenzí.
Administrace produktů nabízí velmi širokou paletu nastavení. V tomto návodu naleznete odkazy na průvodce základním nastavením.
Doporučené návody
Jak přidat produkty
Vytvoření různých variant produktů
Nastavení štítků
Podobné produkty
Související zboží – vzájemné připojení produktů
Hodnocení produktů
Nastavení filtrace
Pokud máte zájem se do produktové sekce už nyní ponořit hlouběji, níže naleznete přehled veškerých návodů na administraci produktů:
Přehled všech návodů na administraci produktů
5. Ladíme objednávkový proces
Bez nadefinovaných způsobů dopravy a platebních metod není možné pro zákazníka dokončit objednávku. Změnit si možná budete chtít také variantu fungování skladu. Má se zboží odečíst ze skladu hned při dokončení objednávky? Půjde objednávat do mínusu? To všechno si můžete nastavit. A zorientovat se budete chtít také v procesu, jak efektivně odbavovat došlé objednávky.
V této sekci naleznete návody, jak volit požadované dopravce ze seznamu mnoha partnerů (např. Česká pošta, Geis, PPL, DHL, Uloženka atd.) a jak nastavit cenu za doručení dobírky, případné slevy jako např. doprava zdarma apod.
Systém umožňuje využívat také celou řadu platebních metod od převodu na účet, platební brány pro online platby, dobírky, platby v hotovosti apod. Zvolit si můžete také různé varianty skladů a možností objednávkového procesu.
Na závěr je dobré se zorientovat také v administraci objednávek, tzn. jak zpracovávat došlé objednávky.
Doporučené návody
Nastavení objednávkového procesu
Častou chybou bývá nepropojení dopravy s vybranou platební metodou. Jak se této chybě vyhnout naleznete v tomto návodu:
Jak propojit dopravu s požadovanou platební metodou
Nastavení objednávkového procesu představuje obsáhlé téma. Pokud máte zájem se do objednávkového procesu už nyní ponořit hlouběji, níže naleznete přehled veškerých návodů:
Přehled návodů dopravy a platby
Přehled návodů administrace objednávek
Náš tip: Jste začínající e-shopař a přemýšlíte, která z široké palety plateb je právě ta pravá? Podívejte se na článek Otevřete online brány dokořán všem zákazníkům, který shrnuje současné trendy v platebních metodách.
6. Legislativa provozování e-shopu
Plnění legislativních náležitostí není oblíbenou činností asi nikoho z nás. Není třeba se ale obávat. Připravili jsme pro vás sadu vzorových dokumentů, ve kterých bude nutné jen doplnit nezbytné údaje. Obchodní podmínky i dokumenty pro zacházení s osobními údaji zákazníků (EU nařízení označované jako GDPR) tak s Eshop-rychle zvládnete tak snadno, jak je to jen možné. A ušetříte tak často nemalé výdaje za právní služby.
Chcete-li se v ochraně osobních údajů (GDPR) zorientovat více, mrkněte na video GDPR pro e-shopy, ve kterém vám právnička srozumitelnou řečí seznámí s touto problematikou, která nadělala vrásky mnoha podnikatelům. Ukazuje se ale, že obavy byly zbytečné. Patříte-li v podnikání mezi úplné začátečníky hodit se vám bude také článek Legislativní a daňové povinnosti pro začínající e-shopaře.
Doporučené návody
Vzorové právní dokumenty (VOP + GDPR dokumenty)
Návody ke správě osobních údajů – GDPR
Legislativní a daňové povinnosti pro začínající e-shopaře
Náš tip: GDPR představuje širokou právní problematiku. Pod klíčovým slovem GDPR naleznete také na našem blogu řadu článků, které vám pomohou se ve složitém tématu ochrany osobních údajů zorientovat. Nejprve však doporučujeme výše uvedené video GDPR pro e-shopy.
7. Rozbíháme e-shop na vlastní doméně
Pokud jste zatím nezakoupili jeden z našich tarifů a eshop provozujete pouze ve zkušební verzi, doména vašeho e-shopu bude mít tvar např: 1623203408.eshop-rychle.cz. Taková doména nepůsobí pro oko zákazníka samozřejmě nikterak atraktivně a před spuštěním reálného prodeje je vhodné e-shop přesměrovat z výše uvedené technické domény na vaši vlastní doménu např. www.vasedomena.cz .
Nejjednodušší způsob nasměrování e-shopu na vlastní doménu je registrace požadované domény současně při zakoupení jednoho z našich tarifů. V takovém případě se nemusíte o nic starat a my provedeme veškerá nastavení.
Pokud již doménu vlastníte, bude nutné na ni nasměrovat váš e-shop, který vytváříte na systému Eshop-rychle. Přesměrování se provádí v administraci u registrátora, kde jste doménu zakoupili.
Jestliže máte doménu správně nasměrovanou na váš e-shop, je čas na založení e-mailů a jejich nasměrování pomocí tzv. MX a SPF záznamů u registrátora. Zní to poněkud odborně? Žádné strachy. Připravili jsme pro vás perfektní návody, které vás krůček po krůčku provedou nasměrováním a nastavením záznamů. Pokud se na to ani tak nebudete cítit, stačí o nasměrování požádat administrátora vaší domény, který vše nastaví podle našich instrukcí.
Doporučené návody
Registrace domény a nasměrování na e-shop
Jak nasměrovat doménu u Forpsi
Jak nasměrovat doménu u Active24
Nastavení emailové adresy
Nastavení SPF záznamu pro bezpečné odesílání emailů
8. Finální otestování e-shopu
Naplněním e-shopu produkty a nastavením nezbytností jako jsou doprava a platba vše nekončí. Než pustíte vaše dílo do světa, je důležité si provedené nastavení otestovat, zda-li vše správně funguje. Zda se dá objednávka úspěšně dokončit na počítači i mobilním zařízení, zda vám i zákazníkům chodí úspěšně emaily, objednávky se správně propisují do administrace a že o průběhu odbavování objednávky je zákazník příjemně informován.
Doporučený návod
Otestujte si objednávkový proces
9. Vylaďte e-shop k dokonalosti. Pomůže vám služba Audit e-shopu
Udělat pozitivní dojem, tak říkajíc na první dobrou, je důležité nejen za skutečným prodejním pultem, ale i při online podnikání při vstupu zákazníka na e-shop. Důvěryhodnost a dobrá reputace patří totiž mezi klíčové faktory ovlivňující úspěšnost e-shopů. Před spuštěním vašeho e-shopu proto doporučujeme využít službu Audit e-shopu, která vám pomůže nejen odstranit případné chyby, ale doporučí i možná vylepšení. Službu Audit e-shopu naleznete v administraci e-shopu v záložce Audit e-shopu.
Podrobné informace o službě naleznete v článku Jak vytunit e-shop k dokonalosti? Pomůže nová služba Audit e-shopu
Máte hotové výše uvedené základy? Jak e-shop dále vylepšit
V administraci e-shopu naleznete řadu dalších podpůrných funkcionalit a aplikací, které vám pomohou s komunikací se zákazníky, marketingem e-shopu a vyhodnocováním výsledků prodejů a kampaní.
Máte-li zvládnuté základní nastavení e-shopu (viz. výše), je správný čas se seznámit s dalšími možnostmi nastavení např. analytických nástrojů, implementaci sociálních sítí, newsletterových kampaní, online komunikace se zákazníky, či obsahovému marketingu na blogu.
1. Internetové vyhledávače a SEO
Pro prosperující e-shop je důležité organické (neplacené) vyhledávání v internetových vyhledávačích. Chcete vědět, jak se do vyhledávačů dostat, nebo jak v nich být umístěni co nejvýše? Právě o tomu se věnuje článek Krok za krokem za organickou návštěvou, aneb jak na vyhledávače.
2. Analytika
Světu vládnou data. A je jich tolik, že bez dobrých nástrojů na analýzu se v datech utopíte. V opačném případě můžete z dat vyčíst nečekaně zajímavé informace! Dnes již nelze vést úspěšný business jen pomocí selského rozumu. Nová generace šablon Eshop-rychle vám proto nabízí zdarma v rámci všech tarifů nejpromakanější analytické možnosti, které lze v současnosti na trhu nalézt!
Doporučené návody
Google Analytics-základní seznámení a nastavení
Google Search Console – vylepšete výkon vašeho e-shopu ve vyhledávání
Měřící kódy a jak je nastavit
Způsob odesílání analytických dat a konverzí
Verifikace domény v Google Search Console
Náš tip: Při pronikání do světa nekonečného množství dat je velkým pomocníkem zkušený rádce po ruce. Chcete-li se lépe zorientovat v problematice analýzy dat, doporučujeme prohlédnout blog jednoho z nejuznávanějších odborníků na analytiku webů v ČR Zbyňka Hyráka, se kterým jsme implementaci analytických nástrojů konzultovali.
3. Chatovací okno
Okamžitá komunikace se zákazníkem pomocí chatovacího okna se pomalu stává standardem nejen u velkých e-shopů, ale také u těch středních a malých. Náš systém vám nabízí možnost zdarma aktivovat také chatovací okno.
Doporučené návody
4. Newsletter
Emailové kampaně patří mezi nejdostupnější nástroje k propagaci vašich produktů, ale i budování vztahu se zákazníky. Pokud máte v daném oboru podnikání zajímavé zkušenosti, nebo dokážete nabídnout atraktivní obsah na blogu, nabízí vám modul pro pravidelné newsletterové kampaně nenahraditelný nástroj pro komunikaci se zákazníky.
Doporučené návody
5. Sociální sítě
Ať už se nám sociální sítě líbí nebo ne, k rozvoji podnikání je používáme téměř všichni. Zatímco možnost přihlásit se přes sociální sítě urychlí propojení zákazníků s e-shopem a zpříjemní proces nákupu, facebook widget informuje o aktuálním dění ve vašem e-shopu a třeba i z jeho zákulisí atd.
Doporučené návody
Přihlašování přes sociální sítě
Jak fungují facebookové pluginy
Implementace facebook page pluginu
Facebook widget
Instagram widget
6. Obsahový marketing – blog
Na blogu máte ideální příležitost komunikovat se zákazníky pomocí článků, videí, fotografií, infografik, návodů atd. Je to místo, kde můžete zákazníkům ukázat, že nejste jen další přeprodejce zboží, ale odborníkem v daném oboru a dobrým rádcem.
Doporučené návody
Aktivace, nastavení a používání blogu
Vkládání videa z youtube
Náš tip: Obsahový marketing neznamená jen naplnit blog co možná největším množstvím „nějakého obsahu“. Jak na obsahový marketing se dozvíte na našem blogu, kde vám rady nabídne zkušený obsahový specialista v sérii článků Jak na obsahový marketing
7. PPC reklamy a zbožové srovnávače
Jakmile spustíte e-shop, otestujete si objednávkový proces a vše poběží podle vašich představ, začnete jistě uvažovat o dalších nástrojích ke zvyšování prodejů a propagaci vašeho e-shopu.
Nekašlete na propagaci e-shopu, zákazníci vás sami nenajdou!
Kde začít s propagací e-shopu? Neutopte se v moři možností!
Mezi ty nejznámější způsoby online reklamy patří tzv. PPC (Pay Per Click) systémy Google Ads a Seznam Sklik. Jak už z názvu vyplývá, jedná se o placené inzertní systémy. Systémy funkční, nicméně patřící mezi nástroje, jejichž nastavování si žádá určité zkušenosti nebo pomoc odborníka.
Mezi často opomíjené, nicméně mnohdy velmi efektivní nástroje online prodeje, patří tzv. zbožové srovnávače. V České republice opanují trh Heureka a Zboží.cz s 91 % trhu.
Pomocí zbožových srovnávačů se můžete ihned zobrazovat v jejich nabídce a zákazníci tak dohledají váš e-shop i produkty, zatímco organické vyhledávání a ostatní inzertní systémy můžete začít ladit až postupně. Zbožové srovnávače mají jednu velkou výhodu v tom, že oslovují zákazníky v poslední fázi rozhodovacího procesu, kdy už jsou skutečně připraveni nakoupit a jen hledají kde.
Doporučené návody
Podrobný průvodce světem zbožových srovnávačů
Export feedu pro porovnávače zboží
Jak nastavit feed pro Zboží.cz – doporučené tipy od Zboží.cz
Náš tip: Mezi nejčastěji využívané nástroje, jak dát o produktové nabídce vědět zákazníkům jsou srovnávače Heureka a Zboží.cz. Podívejte se na sérii článků Zbožáková Bible, která vás problematikou zbožových srovnávačů provede od A do Z.
8. Vyladěné texty a kvalitní obrázky
Vyladěné texty a dechberoucí obrázky jsou pomyslnou třešničkou na dortu. Čím lépe budete mít obě komponenty vašeho e-shopu zpracované, tím lepší dojem uděláte na své zákazníky. Některé e-shopy mají texty propracované do nejmenších detailů včetně nadpisů, tlačítek atd. Nakupovat v takovém e-shopu je zážitek a zákazníci se rádi do takového e-shopu vracejí a o příjemný zážitek se podělí s přáteli.
Copywriting a mikrotextace e-shopu je mocnou disciplínou, která napomáhá z průměrného e-shopu vytvořit vybroušený klenot. Prošli jste všemi předchozími návody a články? Pak je ten správný čas vybrousit z vašeho e-shopu nový online klenot. Zaměřte se na mikrotextaci a produktové obrázky.
Doporučené články
Copywriting pro e-shop
Zrychlete svůj eshop – optimalizujte obrázky
Lokalizace – možnost upravit všechny texty na e-shopu
Náš tip na závěr
Společnou vlastností úspěšných lidí bývá nejen vášeň pro obor, který si zvolí pro své podnikání, ale také ochota se stále vzdělávat. Pro online podnikání, které patří k nejdynamičtějším oborům lidské činnosti, to platí více než dvojnásob. Hledejte proto i další cesty k sebevzdělávání. Na internetu naleznete mnoho komplexních kurzů pro e-shopaře začátečníky i pokročilé, nespočet video přednášek českých i zahraničních odborníků a pro zpestření virtuálního podnikání můžeme doporučit také odborné veletrhy a setkání. Jak probíhá jeden z největších veletrhů v České republice můžete vidět v krátkém videu Jaké bylo Czech Online Expo 2019?. Inspirovat vás mohou také novinky a zajímavosti ze světa e-commerce, které vám budeme jako zákazníkovi Eshop-rychle pravidelně každý měsíc zdarma zasílat emailem.
Technická podpora je vám vždy po ruce
Jak jsme uvedli v úvodu tohoto návodu, pokud se objeví zádrhel, neostýchejte se kontaktovat naši zákaznickou podporu. Žádný učený přece z nebe nespadl. Eva, Ivana, Zdeňka a Pavel vám rádi se vším poradí.
Za celý tým Eshop-rychle vám přejeme úspěšný vstup do světa online podnikání!