1. Hlavní stránka
  2. Úvod do Eshop-rychle
  3. Jak vytvořit e-shop, aneb od prvního produktu k první objednávce

Jak vytvořit e-shop, aneb od prvního produktu k první objednávce

Připravili jsme pro vás průvodce úvodními krůčky při tvorbě vašeho prvního e-shopu na platformě Eshop-rychle. Pomůžeme vám seznámit se s prostředím administrace, krok za krokem projdeme nastavení, která budete před spuštěním e-shopu potřebovat znát a na závěr společně otestujeme, jestli je vše podle vašich představ. Pro nedočkavce máme také sekci pokročilejších nastavení. 

Nemrhejte proto svůj čas a entusiasmus tápáním a využijte průvodce pro e-shopařské benjamínky, který vám pomůže se rychle zorientovat.

Technická podpora

Pokud se objeví zádrhel, neostýchejte se kontaktovat naši technickou podporu. Žádný učený přece z nebe nespadl. Eva, Ivana, Zdena a Pavel vám rádi se vším poradí.


Rychlá navigace v tomto návodu


1. Základní orientace v administraci a e-shopu

Nejprve je nutné se dobře zorientovat v prostředí administrace a na nejdůležitějších stránkách e-shopu tzn. na úvodní straně, v kategoriích a detailu produktu. Administrace je řídící centrum vašeho e-shopu s obrovskou paletou možných nastavení. Ale nejen to. Administrace slouží také jako komunikační prostředí s naší technickou podporou, dozvíte se zde co je nového a jaké služby, akce a výhody právě nabízíme. Věnujte proto čas na seznámení s administrací, která se v budoucnu stane vaší virtuální kanceláří.

Pro prvotní seznámení a nastavení e-shopu je důležité se vedle administrace seznámit také s rozvržením stránek vlastního e-shopu a možnostmi jejich editace. Mezi přednosti systému Eshop-rychle patří právě široké možnosti snadné editace designu e-shopu.

Doporučené návody

Přihlášení do administrace
Základní rozmístění prvků v administraci
Základní rozmístění prvků na e-shopu

V přehledu základní orientace vám ukážeme, jaké prvky e-shopu můžete editovat a přímo vás navedeme na příslušné místo v administraci. Snadno a rychle se tak naučíte editovat váš e-hop.

Náš tip:  Abyste dokázali využít všech vychytávek, které systém nabízí a nemuseli plýtvat čas sledováním veškerých zpráv, každý měsíc pro vás vydáváme přehled novinek ve vývoji Eshop-rychle. Nové funkce a vylepšení doslova chrlíme, takže se vyplatí sledovat náš blog rubriku Nové funkce a vylepšení, kde se dozvíte o všech novinkách.

2. Volba šablony a design e-shopu

Na své zákazníky budete od počátku chtít jistě udělat dobrý dojem. Než začněte vybírat šablonu a tvořit váš vysněný design, pamatujte, že není všechno zlato, co se třpytí. Nezohledňujte jen vizuální podobu e-shopu. Důležitým ukazatelem úspěšných e-shopů je také příjemný pocit z nakupování a intuitivnost šablony.

Určitě bychom vám doporučili využít generaci šablon 4.0, která je nyní zastoupena zejména naší vlajkovou lodí – šablonou New York.

Nová generace šablon navíc přináší i úplným laikům široké možnosti úprav designu bez odborné znalosti kódování. Sami si tak můžete pohrát s designem a najít vysněný vzhled vašeho e-shopu.

Doporučené návody

Jak vybrat vhodnou šablonu pro váš e-shop
Práce s editorem šablony – design eshopu

Při navrhování designu a struktury e-shopu pamatujte, že krása není vše. Design vašeho e-shopu by měl být navržený tak, aby se na něm zákazník dokázal rychle a přehledně orientovat.

Náš tip: Snad ještě důležitější komponentou úspěšného e-shopu než vlastní grafický design je tzv. UX design. Uživatelský zážitek neboli pocit, jak příjemně se zákazníkovi v obchodě nakupuje. Chcete-li se o důležitosti UX designu dozvědět více, podívejte se na článek UX DESIGN – design, který nevidíte, ale cítíte.

Poznámka: Chcete-li se výrazně odlišit od konkurence a vytvořit e-shop s originálním designem, můžete oslovit námi ověřené externí grafiky, kteří vám pomohou vytvořit a nakódovat design na míru. Poptat design na míru

3. Editace základních prvků e-shopu

Nyní se podíváme, jak nastavit základy vašeho e-shopu, bez kterých se e-shop neobejde. Návody vám ukáží, jak vytvořit hlavní menu, produktové kategorie, jak nastavit obrázky v rotátoru na úvodní straně e-shopu, co lze editovat na hlavní straně e-shopu (např. sloupce, blog, newsletter a patička), nebo jak se tvoří články.

Správné nastavení a popis kategorií je zásadní pro rychlou a snadnou orientaci zákazníků. Nepodceňujte tuto fázi tvorby e-shopu. Nevhodně popsané a seřazené kategorie mohou zákazníky vést k opuštění e-shopu i přesto, že někde uvnitř vašeho e-shopu se hledané produkty nacházejí!

Při editace základních prvků si například ukážeme, jak vytvořit atraktivní produktové menu s vloženými obrázky kategorií.

Doporučené návody

Jak vytvořit textové menu
Tvorba produktového menu – kategorie a podkategorie
Vkládání obrázků do menu a kategorií
Rotátor obrázkových bannerů
Editace a zobrazení boxů s kontaktními údaji

4. Vytváříme první produkty

Sekce produktů je nejdůležitější částí vašeho e-shopu, kde se zákazníci rozhodují o nákupu. Kvalitní fotografie, dokonalý popis i technické náležitosti nutné pro vyhledávače a zbožové srovnávače budou určovat váš úspěch.

Administrace produktů nabízí velmi širokou paletu nastavení. V tomto návodu naleznete odkazy na průvodce základním nastavením.

Vedle tvorby poutavých produktových obrázků a přehledných kategorií, je důležitou součástí přípravy e-shopu také tvorba správných popisků, které pomáhají při filtraci a možnosti rychle vyhledat požadovaný produkt viz. sekce Nastavení filtrace.

Doporučené návody

Jak přidat produkty
Vytvoření různých variant produktů
Nastavení filtrace

Pokud máte zájem se do produktové sekce už nyní ponořit hlouběji, níže naleznete přehled veškerých návodů na administraci produktů:
Přehled všech návodů na administraci produktů

5. Ladíme objednávkový proces

Bez nadefinovaných způsobů dopravy a platebních metod není možné pro zákazníka dokončit objednávku. Změnit si možná budete chtít také variantu fungování skladu. Má se zboží odečíst ze skladu hned při dokončení objednávky? Půjde objednávat do mínusu? To všechno si můžete nastavit. A zorientovat se budete chtít také v procesu, jak efektivně odbavovat došlé objednávky.

V této sekci naleznete návody, jak volit požadované dopravce ze seznamu mnoha partnerů (např. Česká pošta, Geis, PPL, DHL, Uloženka atd.) a jak nastavit cenu za doručení dobírky, případné slevy jako např. doprava zdarma apod.

Systém umožňuje využívat také celou řadu platebních metod od převodu na účet, platební brány pro online platby, dobírky, platby v hotovosti apod. Zvolit si můžete také různé varianty skladů a možností objednávkového procesu.

Na závěr je dobré se zorientovat také v administraci objednávek, tzn. jak zpracovávat došlé objednávky.

Doporučené návody

Varianty skladu
Základní nastavení způsobu dopravy a ceny
Zobrazení dostupnosti produktů
Nastavení zpracování objednávky
Automatické emaily zákazníkům

Objednávkový proces (nákupní košík) jsme perfektně vyladili a vy si pouze zvolíte, zda-li požadujete tří, či čtyř krokový proces a přiřadíte způsoby dopravy a platebních metod. Pokročilý editor designu vám umožňuje perfektně sladit také barevné podání košíku a konverzních tlačítek s vaším brandingem.

Častou chybou bývá nepropojení dopravy s vybranou platební metodou. Jak se této chybě vyhnout naleznete v tomto návodu:
Jak propojit dopravu s požadovanou platební metodou

Nastavení objednávkového procesu představuje obsáhlé téma. Pokud máte zájem se do objednávkového procesu už nyní ponořit hlouběji, níže naleznete přehled veškerých návodů:    
Přehled návodů dopravy a platby
Přehled návodů administrace objednávek  

Náš tip: Jste začínající e-shopař a přemýšlíte, která z široké palety plateb je právě ta pravá? Podívejte se na článek Otevřete online brány dokořán všem zákazníkům, který shrnuje současné trendy v platebních metodách.

6. Legislativa provozování e-shopu

Plnění legislativních náležitostí není oblíbenou činností asi nikoho z nás. Není třeba se ale obávat. Připravili jsme pro vás sadu vzorových dokumentů, ve kterých bude nutné jen doplnit nezbytné údaje. Obchodní podmínky i dokumenty pro zacházení s osobními údaji zákazníků (EU nařízení označované jako GDPR) tak s Eshop-rychle zvládnete tak snadno, jak je to jen možné. A ušetříte tak často nemalé výdaje za právní služby.

Chcete-li se v ochraně osobních údajů (GDPR) zorientovat více, mrkněte na video GDPR pro e-shopy, ve kterém vám právnička srozumitelnou řečí seznámí s touto problematikou, která nadělala vrásky mnoha podnikatelům. Ukazuje se ale, že obavy byly zbytečné.

GDPR pro e-shopy | Petra Dolejšová z AK eLegal pro Eshop-rychle

Doporučené návody

Vzorové právní dokumenty (VOP + GDPR dokumenty)
Návody ke správě osobních údajů – GDPR

Náš tip:  GDPR představuje širokou právní problematiku. Pod klíčovým slovem GDPR naleznete také na našem blogu řadu článků, které vám pomohou se ve složitém tématu ochrany osobních údajů zorientovat. Nejprve však doporučujeme výše uvedené video GDPR pro e-shopy.

7. Rozbíháme e-shop na vlastní doméně

Pokud jste zatím nezakoupili jeden z našich tarifů a eshop provozujete pouze ve zkušební verzi, doména vašeho e-shopu bude mít tvar např: 1623203408.eshop-rychle.cz. Taková doména nepůsobí pro oko zákazníka samozřejmě nikterak atraktivně a před spuštěním reálného prodeje je vhodné e-shop přesměrovat z výše uvedené technické domény na vaši vlastní doménu např. www.vasedomena.cz .

Nejjednodušší způsob nasměrování e-shopu na vlastní doménu je registrace požadované domény současně při zakoupení jednoho z našich tarifů. V takovém případě se nemusíte o nic starat a my provedeme veškerá nastavení.   

Pokud již doménu vlastníte, bude nutné na ni nasměrovat váš e-shop, který vytváříte na systému Eshop-rychle. Přesměrování se provádí v administraci u registrátora, kde jste doménu zakoupili.

Vlastní doménu můžete registrovat přímo při objednání ostrého provozu e-shopu. Pokud již doménu vlastníte e-shop provozovaný na systému Eshop-rychle na ni můžete snadno nasměrovat.

Doporučené návody

Registrace domény a nasměrování na e-shop
Jak nasměrovat doménu u Forpsi
Jak nasměrovat doménu u Active24

8. Finální otestování e-shopu

Naplněním e-shopu produkty a nastavením nezbytností jako jsou doprava a platba vše nekončí. Než pustíte vaše dílo do světa, je důležité si provedené nastavení otestovat, zda-li vše správně funguje. Zda se dá objednávka úspěšně dokončit na počítači i mobilním zařízení, zda vám i zákazníkům chodí úspěšně emaily, objednávky se správně propisují do administrace a že o průběhu odbavování objednávky je zákazník příjemně informován.

Než dáte zelenou vašemu novému e-shopu a vypustíte jej do světa e-commerce nezapomeňte celý proces nákupu otestovat.

Doporučený návod

Otestujte si objednávkový proces

 

Máte hotové výše uvedené základy? Jak e-shop dále vylepšit

V administraci e-shopu naleznete řadu dalších podpůrných funkcionalit a aplikací, které vám pomohou s komunikací se zákazníky, marketingem e-shopu a vyhodnocováním výsledků prodejů a kampaní.

Máte-li zvládnuté základní nastavení e-shopu (viz. výše), je správný čas se seznámit s dalšími možnostmi nastavení např. analytických nástrojů, implementaci sociálních sítí, newsletterových kampaní, online komunikace se zákazníky, či obsahovému marketingu na blogu.

1. Analytika

Světu vládnou data. A je jich tolik, že bez dobrých nástrojů na analýzu se v datech utopíte. V opačném případě můžete z dat vyčíst nečekaně zajímavé informace! Dnes již nelze vést úspěšný business jen pomocí selského rozumu. Nová generace šablon Eshop-rychle vám proto nabízí zdarma v rámci všech tarifů nejpromakanější analytické možnosti, které lze v současnosti na trhu nalézt!  

Doporučené návody

Měřící kódy a jak je nastavit
Způsob odesílání analytických dat a konverzí
Verifikace domény v Google Search Console

 

Náš tip: Při pronikání do světa nekonečného množství dat je velkým pomocníkem zkušený rádce po ruce. Chcete-li se lépe zorientovat v problematice analýzy dat, doporučujeme prohlédnout blog jednoho z nejuznávanějších odborníků na analytiku webů v ČR Zbyňka Hyráka, se kterým jsme implementaci analytických nástrojů konzultovali. 

2. Chatovací okno

Okamžitá komunikace se zákazníkem pomocí chatovacího okna se pomalu stává standardem nejen u velkých e-shopů, ale také u těch středních a malých. Náš systém vám nabízí možnost zdarma aktivovat také chatovací okno.   

Doporučené návody

Nastavení online chatu

3. Newsletter

Emailové kampaně patří mezi nejdostupnější nástroje k propagaci vašich produktů, ale i budování vztahu se zákazníky. Pokud máte v daném oboru podnikání zajímavé zkušenosti, nebo dokážete nabídnout atraktivní obsah na blogu, nabízí vám modul pro pravidelné newsletterové kampaně nenahraditelný nástroj pro komunikaci se zákazníky.

Doporučené návody

Začínáme s newsletterem

4. Sociální sítě

Ať už se nám sociální sítě líbí nebo ne, k rozvoji podnikání je používáme téměř všichni. Zatímco možnost přihlásit se přes sociální sítě urychlí propojení zákazníků s e-shopem a zpříjemní proces nákupu, facebook widget informuje o aktuálním dění ve vašem e-shopu a třeba i z jeho zákulisí atd.      

Doporučené návody

Přihlašování přes sociální sítě
Jak fungují facebookové pluginy
Implementace facebook page pluginu
Facebook widget
Instagram widget

5. Obsahový marketing – blog

Na blogu máte ideální příležitost komunikovat se zákazníky pomocí článků, videí, fotografií, infografik, návodů atd. Je to místo, kde můžete zákazníkům ukázat, že nejste jen další přeprodejce zboží, ale odborníkem v daném oboru a dobrým rádcem.  

Doporučené návody

Aktivace blogu
Tvorba článků
Vkládání videa z youtube
Tvorba tzv. volných článků

Náš tip: Obsahový marketing neznamená jen naplnit blog co možná největším množstvím „nějakého obsahu“. Jak na obsahový marketing se dozvíte na našem blogu, kde vám rady nabídne zkušený obsahový specialista v sérii článků Jak na obsahový marketing

6. Zbožové srovnávače

Jakmile spustíte e-shop, otestujete si objednávkový proces a vše poběží podle vašich představ, začnete jistě uvažovat o dalších nástrojích ke zvyšování prodejů a propagaci vašeho e-shopu.

Nekašlete na propagaci e-shopu, zákazníci vás sami nenajdou!
Kde začít s propagací e-shopu? Neutopte se v moři možností!

Mezi ty nejznámější způsoby online reklamy patří tzv. PPC (Pay Per Click) systémy Google Ads a Seznam Sklik. Jak už z názvu vyplývá, jedná se o placené inzertní systémy. Systémy funkční, nicméně patřící mezi nástroje, jejichž nastavování si žádá určité zkušenosti nebo pomoc odborníka.

Mezi často opomíjené, nicméně mnohdy velmi efektivní nástroje online prodeje, patří tzv. zbožové srovnávače. V České republice opanují trh Heureka a Zboží.cz s 91 % trhu.

Pomocí zbožových srovnávačů se můžete ihned zobrazovat v jejich nabídce a zákazníci tak dohledají váš e-shop i produkty, zatímco organické vyhledávání a ostatní inzertní systémy můžete začít ladit až postupně. Zbožové srovnávače mají jednu velkou výhodu v tom, že oslovují zákazníky v poslední fázi rozhodovacího procesu, kdy už jsou skutečně připraveni nakoupit a jen hledají kde.

Doporučené návody

Export feedu pro porovnávače zboží
Jak nastavit feed pro Zboží.cz – doporučené tipy od Zboží.cz

Náš tip: Mezi nejčastěji využívané nástroje, jak dát o produktové nabídce vědět zákazníkům jsou srovnávače Heureka a Zboží.cz. Podívejte se na sérii článků Zbožáková Bible, která vás problematikou zbožových srovnávačů provede od A do Z.

7. Vyladěné texty a kvalitní obrázky

Vyladěné texty a dechberoucí obrázky jsou pomyslnou třešničkou na dortu. Čím lépe budete mít obě komponenty vašeho e-shopu zpracované, tím lepší dojem uděláte na své zákazníky. Některé e-shopy mají texty propracované do nejmenších detailů včetně nadpisů, tlačítek atd. Nakupovat v takovém e-shopu je zážitek a zákazníci se rádi do takového e-shopu vracejí a o příjemný zážitek se podělí s přáteli.

Copywriting a mikrotextace e-shopu je mocnou disciplínou, která napomáhá z průměrného e-shopu vytvořit vybroušený klenot. Prošli jste všemi předchozími návody a články? Pak je ten správný čas vybrousit z vašeho e-shopu nový online klenot. Zaměřte se na mikrotextaci a produktové obrázky.  

    

Doporučené články

Copywriting pro e-shop
Zrychlete svůj eshop – optimalizujte obrázky
Lokalizace – možnost upravit všechny texty na e-shopu

 

Naše technická podpora je vám vždy po ruce

Jak jsme uvedli v úvodu tohoto návodu, pokud se objeví zádrhel, neostýchejte se kontaktovat naši zákaznickou podporu. Žádný učený přece z nebe nespadl. Eva, Ivana, Zdena a Pavel vám rádi se vším poradí.


Za celý tým Eshop-rychle vám přejeme úspěšný vstup do světa online podnikání!

Pomohl Vám tento návod? Ano Ne